Målet er å få dobbeltspor på alle strekningene innen 2025.
Les også:
Les også:
– Hvis vi følger regjeringens fremdriftsplan, vil det ta så lang tid at ikke engang barnebarna våre får oppleve dobbeltspor på hele InterCity-trianglet, sier Borghild Tenden (V), til Aftenposten.
Trianglet utgjøres av jernbanestrekningene fra Oslo til Skien, Halden og Lillehammer. 80 prosent av reisene med NSB skjer i dette området.
Les også:
Kan stå ferdig i 2025
Forslaget fra Venstre kommer i partiets alternative budsjett, som legges fram tirsdag.
Venstre vil at et nyopprettet selskap InterCity AS skal ta over ansvaret for utbyggingen av InterCity-prosjektet fra Jernbaneverket og gjennomføre planlegging og utbygging av strekningene.
På den måten kan nytt og sammenhengende dobbeltspor stå ferdig i 2025, mener partiet. InterCity AS skal få 3 milliarder kroner i egenkapital og en driftspost på statsbudsjettet på 100 millioner kroner.
Les også:
Vil la selskapet ta opp lån
Venstre vil i tillegg la selskapet få muligheten til å ta opp lån eller utstede statsgaranterte obligasjoner.
På den måten mener partiet at norske livselskaper, som i dag investerer store summer i utlandet, kan få et norsk alternativ for langsiktig, trygg plassering av penger.
InterCity-prosjektet er anslått å koste om lag 130 milliarder kroner.