Hopp til innhold

Vil droppe bane til Tryvann

Kundegrunnlaget er for dårlig til å forlenge Holmenkollbanen til Tryvann, mener byrådet.

Dermed er byrådets klare anbefaling til Oslo bystyre å droppe ideen om å gi folk mulighet til å ta med slalomskiene på t-banen til Tryvann.

Ifølge kollektivselskapet Ruter må hver eneste billett subsidieres med 1.500 kroner hvis driften av banen skal dekke investeringen. Det er misbruk av penger, mener samferdselsbyråd Peter N. Myhre.

- Det koster 150 millioner for å forlenge med en stasjonsstrekning som ikke egentlig gir noe vesentlig flere passasjerer, og vi mener det er feil anvendelse av 150 millioner kroner. De kan gjøre bedre nytte for seg på kollektivtrafikktiltak andre steder i byen, sier Myhre.

Støtter Ruter

Byråden gir dermed sin fulle støtte til Ruter.

Ønsket om å legge 1,4 kilometer med nye skinner fra Frognerseteren har sammenheng med utbyggingen av Tryvann Vinterpark.

Men bortsett fra på noen gode vinterdager gir ikke skisenteret godt nok kundegrunnlag. Ifølge byrådet er det også urealistisk å finne private bidragsytere til banen, slik bystyret har bedt om.

De måtte i så fall fått lov til å bygge et eller annet i området som hadde økt passasjertallet vesentlig, men det er ganske umulig innenfor markagrensen.

Gir ikke opp

Venstre vil likevel fortsatt kjempe for baneforlengelsen til Tryvann. Gruppeleder Ola Elvestuen sier at alle skjønner at banen blir ulønnsom som et rent kollektivtiltak, men gir ikke opp å få reiselivet til å bidra.

- Det er ingen tvil om at du må ha en tung offentlig finansiering - som ved all annen utbygging av kollektivtrafikk. Men vi mener at man her må gå videre med å få til et privat bidrag slik at en forlengelse kan bli et resultat av et samarbeid mellom det private og det offentlige, sier Elvestuen.

Han avviser byrådets påstand om at det blir umulig å finne private interessenter fordi det ikke gis tillatelse til å bygge innenfor markagrensen.

- Dette er noe byrådet hevder. Vi mener at man gå videre for å se om det kan være interessenter som ønsker å styrke Oslo som turistby og som et sted å reise til.