Det viser en undersøkelse foretatt i sju hovedsteder.
Stocholm dårligst på service
Stockholm får lavest score når det gjelder ansattes service, og havner nederst på listen med 55 prosent tilfredshet.
Hele 74 prosent av de kollektivreisende i vårt distrikt sier de er svært fornøyd med bussjåførenes service og hjelpsomhet.
Ni av ti mener også at kollektivtransport er mest lønnsomt for samfunnet og ta best vare på miljøet.
Første gang i Norge
Tallene er fra undersøkelsen «Best 2007 – Benchmarking in European Service of Public Transport», som er gjennomført for femte år på rad.
Undersøkelsen omfatter Oslo og Akershus, Stockholm, København, Helsingfors, Wien, Berlin og Praha. Mellom 1000 og 1500 personer fra hver by ble intervjuet.
Dette er første gang en norsk by kommer så høyt opp i en slik måling.
- Gledelig lesing
- Undersøkelsen er svært gledelig lesing for oss i Stor-Oslo. Det viser at vi er på riktig vei når kundene selv svarer at de er fornøyd med mye av det vi gjør, sier Gry Isberg Haaheim i Stor-Oslo Lokaltrafikk.
- Særlig hyggelig er det selvsagt for alle de kollektiv-ansatte, som daglig er i kontakt med de reisende. De gjør en stor jobb med å være et blidt og hyggelig ansikt utad, samtidig som de har et stort informasjonsansvar for å hjelpe folk å komme frem dit de skal, legger hun til.
Mest fornøyd på Romerike
Mest fornøyd er kollektivreisende bosatt på Romerike i Akershus, hvor 89 prosent av de spurte svarer at bussjåførene opptrer høflig og gjør en god jobb.
Til sammenlikning svarer 71 prosent det samme i Oslo.
Nesten 90 prosent av de som er intervjuet i Stor-Oslo sier at de tror langt flere vil benytte kollektivtransport i fremtiden, og mener at kollektivtrafikk er mest lønnsomt for samfunnet og det som best ivaretar miljøet.
Nest tryggest
Undersøkelsen rangerer også Stor-Oslo på 2. plass i Europa når det gjelder sikkerhet og trygghet for de kollektivreisende.
83 prosent av de spurte svarer ja når de blir spurt om de føler seg trygge om bord i buss, tog, t-bane eller trikk, samt på holdeplasser og stasjoner.
83 prosent sier også at de heller ikke er redd for ulykker når de reiser kollektivt.
Værre med informasjon og punktlighet
Dette er første gang Oslo og Akershus inntar førsteplassen på to av de totalt ti plassene undersøkelsen omfatter, i tillegg til andreplassen for sikkerhet og trygghet, hvor Stor-Oslo kun må se seg slått av Wien som scorer 87 prosent.
Når det gjelder spørsmål om punktlighet, informasjon, komfort og lojalitet, troner Wien og Berlin på toppen.
- Her havner Stor-Oslo midt på treet sammenliknet med de øvrige byene, og vi har fortsatt en jobb å gjøre for å tilby kundene et enda bedre kollektivtilbud. Blant annet arbeider vi med å forbedre holdeplassinformasjonen flere steder, sier Haaheim.
De yngste og eldste mest fornøyd
Det er særlig aldersgruppen mellom 16 og 24 år, og 65 år og oppover som er de mest fornøyde kundene.
En stor andel av alle de spurte oppgir at de benytter tre eller flere ulike kombinasjoner når de reiser. Det kan bety for eksempel både tog, buss og t-bane på en og samme dag.
- Da er det selvsagt ekstra hyggelig at kundene opplever at det er positivt å reise kollektivt, uansett hvilket kollektivmiddel som velges, sier Haaheim.