En IQ-test kan ikke være avgjørende for en, ifølge lærerstudent Jørn Danielsen.
Foto: Magnus Brenna-Lund / NRKEn studie gjort av en forskergruppe ved Norges Handelshøyskole, viser at norske lærere er langt mindre intelligente i dag enn for noen tiår siden.
Lærerstudenter i Halden mener undersøkelsen er meningsløs.
LES OGSÅ:
– Ikke dumme
– Vi er ikke dumme i det hele tatt. Tvert imot, ler lærerstudent Ingevild Bogen.
Medstudentene sier seg enige. Jørn Danielsen mener at den gamle måten å måle intelligens på er ut.
– Sosial intelligens er mye viktigere. Det er klart man skal kunne lese, skrive og regne, men det er også andre ting enn IQ som er avgjørende for om man lykkes som lærer, sier lærerstudenten Jørn Danielsen.
LES OGSÅ:
– Må få med seg alle
- Engasjementet er viktig, sier lærerstudent Ayfer Ingebretsen.
Foto: Magnus Brenna-Lund / NRKDet viktigste er at læreren fungerer med elevene, mener studentene. De peker på at en person kan være faglig sterk, men likevel ikke være istand til å lære bort.
– Vi husker lærerne som formidlet stoffet best. Vi snakket aldri om intelligensen deres, men engasjementet. Det er det viktigste for elevene, sier Ayfer Ingebretsen.
Det er viktigere at lærere har litt av alt, og greier å få med seg alle elevene.
– En god og motivert lærer som får med seg alle - det er viktig. Hvor høyt man scorer på en IQ-test kan ikke være avgjørende, konstaterer Danielsen.