«Drammen Venstre har samlet noen av Aass sine mange ølsorter og bringer her en kort omtale av dem, som en motreaksjon på at Aass Bryggeri ikke får lov til å gjøre det samme», står det på Venstres nettsider.
Forbudet mot alkoholreklame er nemlig ikke til hinder for at politiske partier, organisasjoner, bloggere og fristilte aktører både kan bedømme og informere om øl og ølprodukter, så lenge dette ikke har form som «massekommunikasjon i markedsføringsøyemed» som det heter i loven.
– Vi legger til grunn at Drammen Venstre ikke har øl å selge, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet til NRK.
– Helsedirektoratets lovanvendelse er håpløs, svarer leder i Drammen Venstre Ståle Sørensen.
- Hva synes du om praksisen? Si din mening i bunnen av artikkelen.
Les også:
– Næringsfiendtlig
Medienes omtale av alkoholholdige produkter er beskyttet av Grunnlovens § 100 som verner ytringsfriheten. Betingelsen for at slik omtale godkjennes er at det skjer under redaksjonell frihet, altså så lenge de ikke er sponset eller på noen måte blir støttet av bryggerinæringen eller omsetningsleddene, sier Helsedirektoratet.
Ståle Sørensen i Venstre mener alkoholloven er håpløs.
Foto: FOTO: CTOSørensen i Drammen Venstre mener Helsedirektoratets lovanvendelse er både næringsfiendtlig, historiefiendtlig og kulturfiendtlig. De mener også at direktoratet saboterer norske ølprodusenter.
– Det er som om franske myndigheter skulle gå inn for å ødelegge sin egen vinindustri, sier han til Aftenposten.
Også bryggeridirektør Terje Aas var rimelig forbannet da de måtte fjerne ølbildene fra sine nettsider:
– Jeg synes dette er å gå usedvanlig langt. Dette er stigmatisering, forskjellsbehandling og mangel på respekt for bransjen vår, sier han til NRK.no.
Sørensen i Venstre frykter at Helsedirektoratets strenge håndheving av loven vil bety kroken på døra for lokale ølbryggerier i kampen mot internasjonale ølgiganter.
Ikke minst når det nå går mot at tv-kanaler som sender til Norge fra andre land får lov å vise alkoholreklame.
- Les også:
Bommer på målet
Men Helsedirektoratet har ingen planer om å lempe på sin lovfortolkning. Snarere tvert imot har direktoratet strammet inn mulighetene ytterligere, ved også å forby bryggeriene å lenke til andre nettsider som omtaler alkoholprodukter.
Venstre mener direktoratets lovanvendelse strider mot folks rettsoppfatning og også bommer på målet.
– Bryggerienes informasjon om hva slags øl som passer til hvilken mat retter seg mot folk som er glad i god mat og drikke, sier Ståle Sørensen. Han tror ikke alkoholikere bruker disse sidene til å sondere terrenget.
- Les også:
- Les også:
Bilder som disse måtte Aass Bryggeri fjerne etter at de ble truet med en dagsbot på 15.000 kroner.
Foto: Faksimile: Aas BryggeriGått ut på dato
Venstre mener at loven mot alkoholreklame ikke lenger er i pakt med tiden. Loven ble vedtatt i 1975, da mediene var få og kontrollerbare og internett et ukjent begrep.
Anne Hafstad medgir at EU-bestemmelser og internasjonal rett er en utfordring for Helsedirektoratets håndheving av reklameforbudet. Men hun presiserer at selv om reklame formidles på utenlandske medier, så rammes den av forbudet dersom målgruppen er norske forbrukere.
Hafstad presiserer også at det er Stortinget som vedtar lover her i landet. Dersom venstre mener at loven mot alkoholreklame ikke fungerer etter intensjonen, så må partiet ta dette opp politisk vei.
Vi er bare forvaltere av loven, sier Hafstad. Hun spør også om en oppmyking av loven vil tjene små norske bryggerier. For en endring vil også bety at de store aktørene kommer inn på markedet med sine enorme reklamebudsjetter.
-– Jeg er ikke sikker på det tjener de små, sier Hafstad til slutt.