Hopp til innhold

Hull i fjellet

Torsdag kl 14.27 gikk den aller siste salven av i Jernbaneverkets nye Gevingås-tunell.

Dermed har rallarene i fjellsprengningsselskapet MIKA nådd målet de har arbeidet mot i et helt år. De har kommet seg gjennom Gevingåsen - helt uten personskader, og på budsjettert tid og innenfor budsjett.

4,4 kilometer lang er tunellen, som er Jernbaneverkets største anlegg i Midt- og Nord-Norge. Den nye tunellen er starten på moderniseringen av den sørlige delen av Nordlandsbanen.

– Dette er det tøffeste jeg har vært med på i mitt liv i departementet,

Statssekretør Lars Erik Bartnes

Når den nye tunellen er klar 15. august neste år blir reisetida mellom Trondheim og Stjørdal fem minutter kortere.

Dessuten slipper Jernbaneverket å vedlikeholde den rasutsatte linja som følger kystlinja fra Hommelvik til Hellstranda.

En annen milepæl er en ny veibrua som går over Nordlandsbanen ved Hell. Den er bygd i limtre, og er den første buede limtrebrua Jernbaneverket har bygd noen sinne. De buede bru-elementene ble laget hos Moelven på Ringsaker.

Rallar-tradisjon

Tradisjonen tro ble rallarene servert «røysdram» da tunellgjennomslaget var et faktum. Men rallare anno 2010 er ikke helt som sine forfedre. Flaskene med Trondhjemsakevitt ble stående heller urørt på bordet. Det gikk mest i alkoholsvak musserende vin.

Derimot holdt man seg til god skikk og bruk i anleggsbransjen om at det skal spilles trekkspillmusikk ved slike anledninger. Det har vært tradisjon helt siden midten av 1800-tallet.

Jernbaneverkets egen Sigmund Sæther trakterte bæljen iført rallarhuv og slitte olabukser. Han fikk hjelp av Malviks varaordfører Knut Sjøvold.

Rallare anno 2010 tar røysedrammen etter gjennomslaget i Gevingåsen.

Rallare anno 2010 tar røysedrammen etter gjennomslaget i Gevingåsen.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Imponert statssekretør

Den som fikk trykke på utløserknappen i samferdselsministerens fravær var Steinkjerbyggen Lars Erik Bartnes (Sp). Han har selv sittet mange timer på tog mellom Steinkjer og Trondheim i studiedagene.

Iført lysegrå dress, hjelm, refleksvest og lånte vernesko ventet han spent på klarsignal til å trykke på den røde knappen. Trykk. En serie drønn i bakken, og så røyk og steinsprut ut av tunellåpningen på Hommelviksida.

Statssekretæren så ut til å få guttedrømmen oppfylt.

– Dette er det tøffeste jeg har vært med på i mitt liv i departementet, sa han.

Statssekretær Lars Erik Bartnes fyrte av den siste salven i Gevingåstunellen.

Statssekretær Lars Erik Bartnes fyrte av den siste salven i Gevingåstunellen.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

I det mer saklige hjørnet sa han at målet for regjeringen er å få reisetida mellom Steinkjer og Trondheim ned fra dagens 1 time og 45 minutter ned til 1 time og 10 minutter.

– Da vil vi få en slagkraftig region med nesten 300.000 innbyggere.

Naboene i Hommelvik og oppe på Gjevingåsen er sikkert også temmelig fornøyde med dagen. Nå er det slutt på skuddsalvene i kjellern.

– Naboene har opptrådt eksemplarisk, sa Jernbaneverkets regionale utbyggingssjef Karstein Søreide, som selv bor i Stjørdal.

Basen

Den som var ansvarlig for at sprengningen gikk helt etter boka var derimot anleggssjef Mathias Hagestuen.

- Vi brukte 1102 kilo slurrey (sprengstoff i flytende form) til denne siste eksplosjonen. Dette er et veldig HMS-vennlig sprengstoff, som gjør at vi kan gå inn i området kort tid etter at ladningen har gått av. Før måtte vi vente i en halvtime på grunn av den susre røyken, forklarer Hagestuen.

Da røyken drev bort kunne vi gå ned og kjenne den kalde trekken fra tunellåpningen. Det var kjølig og svalende nordtrøndersk luft vi kjente mot våre solhete kinn.

Anleggsleder Mathias Hagestuen ved tunellåpningen.

Anleggsleder Mathias Hagestuen ved tunellåpningen.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK