Hopp til innhold

– 10.500 reisende rammes av flyrot

Hverken DAT eller Widerøe vil hjelpe reisende å booke om billetter etter at Widerøe presset ut det danske flyselskapet i Lofoten. – Dette er bare håpløst, mener flypassasjer Therese Edvardsen.

Danish Air Transport

FRUSTRERT: Flypassasjer Therese Edvardsen er en av tusenvis som rammes av flyrot etter at Widerøe får fortsette å fly i Lofoten.

Foto: Montasje/privat

Lars Kobberstad

Lars Kobberstad, administrerende direktør i Widerøe.

Foto: Solfrid Leirgul Øverbø / NRK
Jesper Rungholm

Administrerende direktør Jesper Rungholm i DAT.

Foto: Benjamin Agerriis / DR

Ifølge administrerende direktør Jesper Rungholm i DAT er rundt 10.500 flybilletter verdiløse etter at det ble klart at flyselskapet likevel ikke får fly i Lofoten.

DAT skulle overta flygingene mellom Bodø, Svolvær, Narvik, Røst og Leknes fra 1.april, men Widerøe klaget på avgjørelsen fordi de mente at DAT blant annet ikke hadde det innflyvningssystemet som krevdes. I dag er det klart at Widerøe har fått medhold i sin klage til Samferdselsdepartementet.

– Vi var klare til å fly 1.april og har ingen mulighet for å hjelpe folk å booke om til Widerøe. Vi har ikke bedt om denne situasjonen og er helt uenig i det som nå har skjedd, sier administrerende direktør Jesper Rungholm i DAT.

Widerøe: – DAT må svare

Ifølge Rungholm er det 10.500 passasjerer som nå rammes av flyrotet. Widerøe, på sin side, mener det er Rungholm og DAT som må ta ansvar for å eventuelt hjelpe passasjerene til å booke om.

– Vi tar gjerne i mot passasjerene som hadde kjøpt billetter hos DAT. Hvorvidt disse skal overføres direkte til oss, eller hvordan dette skal håndteres, det får DAT svare på, sier Lars Kobberstad i Widerøe.

– Burde fått hjelp

Therese Edvardsen er en av tusenvis av reisende som blir berørt av snuoperasjonen til Samferdselsdepartementet. Hun studerer i England, bor i Bergen, og skulle sammen med kjæresten reise til hjemplassen Svolvær på ferie i april.

– Dette er et håpløst opplegg. Flybilletter er ikke noe man bestiller på dagen. Når det legges ut billetter, så burde vi kunne fått hjelp til å booke disse om etter det som har skjedd.

Video Widerøe får fortsette å fly i Lofoten

Widerøe får fortsette å fly i Lofoten.

Jesper Rungholm i DAT forsikrer imidlertid at flypassasjerene vil få tilbake pengene de har brukt på billetter hos selskapet.

– Det beste vi kan gjøre er å refundere billettene folk har kjøpt hos oss. Det starter vi med nå, sier Rungholm.

– Mye styr

Men den administrerende direktøren sier det vil ta 6-8 uker før de reisende har fått tilbake pengene sine. Imens må folk kjøpe nye billetter hos Widerøe.

Therese Edvardsen har ringt flere ganger til Widerøe i dag etter at beskjeden om at de får fortsette å fly i Lofoten kom. Hun og kjæresten hadde først kjøpt billetter hos Widerøe, for så å ha kansellert disse etter at DAT vant anbudet og kjøpt billetter hos DAT. Nå har hun nettopp fått beskjed om at hun får tilbake de kansellerte billettene hos Widerøe. Samtidig må hun vente på refusjon fra DAT.

– Det er mye styr. En venninne av meg har ikke fått ordnet opp ennå. Dette er rett og slett irriterende, sier Edvardsen.

Nye opplysninger

Samferdselsdepartementet fikk 14. mars en rapport fra Luftfartstilsynet som viser at DAT ikke har lagt frem tilfredsstillende dokumentasjon på flere områder.

Rapporten viser blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly.

– Etter tildelingen av flyanbudet, har det kommet fram ny informasjon som viser at selskapet ikke kan starte rutedrift i Lofoten 1. april i år, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

De nye opplysningene har kommet fram både i forbindelse med ordinær utsjekkingsprosess som flyselskaper har med Luftfartstilsynet før oppstart og som følge av Widerøes klage på tildelingen.