Tirsdag ettermiddag er det stort folkemøte om veien på Kjerringøy i regi av FrP. Jøran Nohr i aksjonskomiteen på Kjerringøy tror det er penger til både tunnell og fergefri forbindelse.
- Tidligere har man kunnet regne fergeavløsningsmidler i 15 år, forklarer Nohr.
Fra 2012 koster det staten ca 20 millioner i året å drifte sambandet Festvåg-Misten.
- Bruker du 20 millioner i året i 30 år, har du 600 millioner kroner. Og da er du ikke langt unna det bruen koster, understreker Nohr.
Gammel drøm
En forlengelse av kystriksveien nordover har vært en drøm lenge i Nord-Salten. I ettermiddag skal folket på Kjerringøy diskutere løsningssforslag, og det settes også opp skyss fra Steigen.
Ordfører Asle Schrøder (Sp) i Steigen er svært entusiastisk til prosjektet, ikke minst fordi det vil forkorte veien nordover til Narvik, og styrke reiselivet i området.
Steigen + Bodø = sant?
Schrøder mener veiplanene også vil legge et ekstra press på å slå sammen Bodø og Steigen kommuner.
- Ja, det tror jeg absolutt. Får vi den forbindelsen kommer det til å bli et mye større trykk på en kommunesammenslåing.
Ifølge Schrøder ønsker innbyggerne i Steigen heller å knytte seg opp mot Bodø enn nordover.
- De ønsker ikke å stå igjen sammen med Hamarøy og deler av Tysfjord som én kommune, sier ordfører Asle Schrøder.