Hopp til innhold

- Svikter småflyplassene

NHO Luftfart mener regjeringen svikter småflyplassene.

Flyplass
Foto: Sundsdal, Svein / Svein Sundsdal/NRK

NHO Luftfart krever nå at samferdselsministeren sponsar med en kvart milliard kroner for å unngå dyrere billetter.

Avinor har planer om å bygge ut norske flyplasser for store summar i perioden 2010-2019.

Og direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart frykter at flypassasjerene får regningen for dette.

Dyrere å reise

Å reise på kortbanenettet kan altså bli dyrere. For Avinor skal byggje ut dei norske flyplassene i årene som kommer - også i distriktene, der driften går med underskudd. Noen må betale regninga.

- Og vi tror Avinor får store problemer med å finansiere både drift og fremtidige investeringer.

I verste fall kan hele systemet med lokale flyplasser bryte sammen, advarer Lothe.

Da Avinor ble statlig aksjeselskap i 2003 var det en forutsetningene at staten skulle sikre driften ved de ulønnsomme småflyplassene. Regjeringen ivaretar ikke dette ansvaret, mener NHO Luftfart.

- Man har en ordning, men staten betaler kroner null, og det er ikke mye å leve av. Vi vil ha inn 250 millioner kroner over statsbudsjettet, så er man i det miste tilbake til nivået i 2004.

Forstår kritikken

Statssekretær Erik Lahnstein i samferdselsdepartementet forstår kritikken.

- Jeg ser at man kan stille spørsmål ved dette. Men hittil har Avinor tjent nok penger til å stå på egne ben, på grunn av flere reisende og større avgiftsinntekter. Avinorkonsernet totalt sett har hatt store inntekter, noe som har gjort at de har løst sine oppgaver på en tilfredsstillende måte, sier statssekretæren.