Hopp til innhold

Varslet ikke politiet da Hurtigruta grunnstøtte

I løpet av fire dager i mars grunnstøtte Hurtigruteskipet «Kong Harald» og cruiseskipet «Marco Polo» utenfor Nordlandskysten. Felles for begge hendelsene er at Hovedredningssentralen glemte å varsle politiet.

Hurtigeruta MS Kong Harald på grunn

Dette bildet tok passasjer Ernst Norbakken da MS «Kong Harald» sto på grunn 5. mars.

Foto: Ernst Norbakken

– Det er ikke akseptabelt at politidistriktet ved to anledninger på én uke ikke blir varslet når store passasjerskip grunnstøter i vårt nærområde, skriver politiinspektør Hugo Nilsen i et brev til Hovedredningssentralen (HRS), skriver Aftenposten.

Da MS «Kong Harald» grunnstøtte ved Ulvøya i Trollfjorden 5. mars i år fikk politiet i Midtre Hålogaland først beskjed av mediene om hva som hadde skjedd.

Fire dager senere grunnstøtte «Marco Polo» utenfor Sortland. Denne gangen ringte HRS først dagen etterpå for å varsle politiet.

(artikkelen fortsetter under)

Marco Polo

SLO HULL I TANK: Cruiseskipet Marco Polo grunnstøtte utenfor Sortland. Her ligger skipet til kai på Sortland dagen etter.

Foto: Gerd Elise Martinsen / NRK

Krever innskjerping

Dette er ikke akseptabelt, mener politiet.

– I tillegg til ansvar for ivaretakelse av passasjerer og mannskap ved en eventuell evakuering, har politiet også en plikt til å iverksette etterforskning. På denne bakgrunn bes det om at varslingsrutinene gjennomgås og nødvendig innskjerping foretas, skriver Nilsen videre i brevet.

– Rutinene har ikke vært 100 prosent

HRS erkjenner overfor Aftenposten at de ikke har vært gode nok.

– Tidligere hadde vi sjøforklaringer, men nå har politiet overtatt hele ansvaret for etterforskningen. I lys av dette ser vi at rutinene med å varsle politiet ikke har vært hundre prosent på plass, sier avdelingsdirektør Bent Ove Jamtli ved Hovedredningsentralen Nord-Norge.

Han avviser at mangelen på varsling i ved de to aktuelle grunnstøtingene har ført til større risiko for dem som var involvert.