Salget av Widerøe er en del av kriseplanen i SAS som ble kunngjort i desember i fjor og som skulle sørge for 3 milliarder sårt tiltrengte kroner i SAS-kassa.
Når et salg er på plass, sendes imidlertid egenkapitalen i Widerøe rett i minus på grunn av gjelden til morselskapet, skriver Finansavisen.
Uromoment
Widerøe venter nå på en avklaring av et anbud på flyrutene i Nord-Troms og Finnmark for staten. Selskapet står også midt i pensjonsforhandlinger med pilotene.
Gjelden på 600 millioner er enda et uromoment som mulige kjøpere har stilt spørsmål ved, skriver avisa.
- Les også:
- Les også:
Spareplan
SAS skal spare inn tre milliarder svenske kroner i året, samt selge unna for samme beløp. Widerøe og SAS Ground Handling er blant selskapene som skal selges.
Ifølge den danske storavisen Berlingske, kan Widerøe være verdt en milliard kroner.
Widerøe med sine 1.350 ansatte opererer i dag flere ruter for staten på anbud. Dette gjelder særlig til mindre flyplasser i distriktene der trafikkgrunnlaget er for lite til å drive kommersielt.