Hopp til innhold

Minoritetselever dropper ut

At minoritetselevene ikke kan norsk eller kan det for dårlig gjør at de slutter på skolen.

Elever

Illustrasjonsfoto.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Mangelfulle norskkunnskapar er altså årsaken til at mange minoritetselever dropper ut av den videregåande skolen.

Det viser en undersøkelse fra fylkesrevisjonen.

Dei siste to årene har frafallet vært på cirka 50 prosent høyere for minoritetsspråklige elever enn andre elever i Møre og Romsdal.

Få lærere med kunnskap

Noen av tiltakene de foreslår er en egen minoritetsrådgiver og egen læreplan i norsk for minoritetselever.

Noen funn fra rapporten:

• Frafallet har vært cirka 50% høyere for minoritetsspråklege elever enn for elevtallet generelt de siste to årene.
• Forsterket norskkrav for minoritetsspråklige elever kan føre til at frafallet øker ytterligere i årene som kommer.
• Tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring blir i liten grad tilbudt ved dei videregåande skolene i Møre og Romsdal.

Det er mange utfordringer knyttet til dette, blant annet at få lærere har faglig bakgrunn innen andrespråk og flerkulturell pedagogikk.