Hopp til innhold

Gir 50 millioner til dobbeltløp og Europas travleste togtunnel

Regjeringen har gjentatte ganger lovet at togturen fra Bergen mot Voss og Oslo skal gå fortere. Nå legger regjeringen 50 millioner på bordet for å få i gang arbeidet.

Magne Rommetveit, Audun Lysbakken og Kjersti Toppe på jernbanestasjonen i Bergen

JUBLER FOR PENGER: Magne Rommetveit, Audun Lysbakken og Kjersti Toppe hadde et gammelt budskap med seg til Bergen. - Forskjellen er at nå kommer pengene, sa Lysbakken.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Klokken ti onsdag formiddag møtte stortingsrepresentantene Magne Rommetveit (Ap), Kjersti Toppe (Sp) og SV-leder Audun Lysbakken pressen på jernbanestasjonen i Bergen.

– Ferdig i 2018 eller 2019

Der slapp de nyheten om at regjeringen i statsbudsjettet har satt av en oppstartsbevilgning på 50 millioner kroner til bygging av dobbeltspor og ny tunnel mellom Bergen sentrum og bydelen Arna.

Prosjektet er totalt beregnet å koste ca. 3,2 milliarder kroner.

– Oppstartsbevilgning gjør at vi kan begynne i 2013. Det betyr at dobbeltsporet og det nye løpet i Ulrikstunnelen vil stå ferdig en gang i 2018 eller 2019, sa Audun Lysbakken på pressekonferansen.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Regjeringen gir 50 millioner til dobbeltløp og Europas travleste togtunnel, Ulrikstunnelen mellom Bergen og Arna.

Europas travleste ensporstunnel

Den nesten åtte kilometer lange Ulrikstunnelen er Europas mest trafikkerte ensporstunnel og har per i dag ingen rømningsmuligheter . Kapasiten i tunnelen er nær sprengt, med stor trafikk begge veier av person- og godstog.

Daglig durer 130 tog gjennom tunnelen. Det er 50 flere enn hva den er beregnet for.

LES OGSÅ: Vil ha dobbeltspor på Bergensbanen også | Jernbanespor blir dobbelt så dyrt

– Dette blir en dobbelsporet bane for fremtiden, og det er veldig viktig for at Vossebanen og hele Bergensbanen skal fungere bedre, sier Aps Magne Rommetveit.

Sikkerhetssluser mellom tunnelene

Det nye tunnelløpet vil få følgende følger for togtrafikken:

  • Fra 10 til 30 minutter kortere reisetid fra Oslo for godstog
  • Frekvensen kan økes fra to til fire tog i timen hver vei mellom Bergen og Arna
  • Dobling av setekapasiteten på Bergen-Arna
  • Det blir sikkerhetssluser flere steder mellom de to tunnelløpene
Ulrikstunnelen

LANG OG TRANG: Ulrikstunnelen er Europas mest trafikkerte ensporstunnel og har ingen rømningsmuligheter.

Foto: Sindre Øye Helgheim / NRK

I flere runder har regjeringspartiene lovet at togturen fra Bergen mot Voss og Oslo skal gå fortere.

Arbeid på Bergensbanen ved Arna i 1964

VAR LANDETS LENGSTE: Da Ulrikstunnelen stod ferdig i 1964, var den Norges lengste jernbanetunnel.

Foto: NTB / SCANPIX

Penger bak gammelt budskap

Dobbeltspor gjennom fjellet stod også øverst på lista da Audun Lysbakken og Erik Solheim besøkte Bergen i februar.

Lysbakken vedgikk også at mye at budskapet denne gangen var ganske likt.

– Forskjellen er at nå kommer pengene. Dette betyr at tunnelen kommer. Det vil ikke være mulig å reversere denne prosessen, sier SV-lederen.

– Dette er en sak vi har jobbet veldig mye med. Vi har ventet på disse oppstartsmidlene lenge, og vi er kjempeglade for at vi nå ser begynnelsen på prosjektet, sier Kjersti Toppe (Sp).

Håper på boligboom i Arna

Politikerne håper det nye dobbeltsporet vil gjøre Arna og andre områder øst for Bergen mer attraktive som boligområder for pendlere.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.