Leder for trafikkseksjonen ved Bergen Sentrum politistasjon, Jan Gunnar Bøe, svarte i dag på spørsmål fra lytterne under formiddagssendingen på NRK Hordaland.
UTE PÅ KONTROLL: NRK var med Bøe på jobb fredag.
Foto: Stine Hommedal / NRKSammen med reporter Stine Hommedal overvåket Bøe trafikken på flere steder i Bergen under sendingen. Sjefen for trafikkpolitiet kunne berolige folk med at politiet ikke er ute for å «ta» bilistene.
- Målet vårt er å få til en sikker avvikling av trafikken. Vi pirker ikke i at folk kjører en kilometer eller to for fort, og ønsker ikke at folk skal sitte og nistirre på speedometeret. Vi er først og fremst ute etter de grove trafikk-kriminelle, sier Bøe til nrkhordaland.no.
Les svarene her:
- Hvorfor har vi høyreregel i Norge når resten av verden klarer seg uten? Den skaper bare forvirring og dårlige situasjoner!
BØE: Vi kunne ikke ha klart oss uten. På veier hvor det ikke er forkjørsvei og skiltet vikeplikt, må vi ha noe som regulerer trafikken. Kommer du inn i et kryss må et av kjøretøyene vike, og det er derfor vi har høyreregelen. Alle skandinaviske land har denne regelen.
- Har dere har tenkt å kontrollere lysbruken? På Voss kjører alle som har montert grøftelys og bruker dette for alt det er verdt nå når det går mot mørketid.
BØE: Ja, det er en prioritert oppgave på høsten når det begynner å bli mørkt.
HER BLIR DU TATT: Politiet måler gjennomsnittsfarten med dette verktøyet.
Foto: Stine Hommedal / NRK- I går kveld kjørte jeg bak en uniformert politibil i Bjørgeveien, retning Fyllingsdalen. Vedkommende brukte ikke blinklys i rundkjøring. Skjerpings!
BØE: Det er rett og slett tåpelig av politipatrjulen! Politiet skal følge reglene som alle andre, om mulig enda bedre. Absolutt grunn til skjerpings, og jeg skal ta dette opp med våre folk. Vi skal ikke ha det slik. Politiet må gå foran og være et godt eksempel.
- Virker som om avstand til bil foran er nedprioritert i forhold til kontroll? Har sett mye stygt i det siste og det virker som om det blir verre.
BØE: Slike kontroller er veldig mannskaps- og tidkrevende, så det er dessverre ikke så ofte vi får gjort det. Men vi bruker videokamera i bil for å måle avstand, så det blir gjort. Men jeg skulle gjerne hatt mannskaper og ressurser til enda mer.
- Hvorfor setter man aldri opp fartsgrensene når forholdene endres? Eks. på Haukeland mot Arna, hvor det aldri er et menneske å se lenger.
BØE: Jeg har vært med på å endre fartsgrensen fra 50 til 60, dersom veiene blir bedre. Det blir vurdert i et enkelt tilfelle. Men jeg må innrømme at det kanskje er lettere å justere ned enn opp, for vi vet jo at høyere fart dreper.
- På motorveiene virker det ofte som bilister i venstre kjørefelt tror de har en annen fartsgrense enn 80?
BØE: Godt observert, vi ser akkurat det samme. Det er ikke få førerkort som har røket på akkurat det der. Fartsgrensen er selvsagt 80 i begge felt. Vi har jo et prikksystem i Norge, og du får en prikk for lav fartsoverskridelse. Skulle du miste førerkortet på 76 i 50-sone, får du tre måneders inndragning. Men du får da tre måneder ekstra fordi du har den ene prikken fra før.