Hopp til innhold

- Det er jo stas

Regjeringen har godkjent utbyggingen av Oselvar-feltet. Det blir feiret på Os.

Oselvar eignar seg for segling
Foto: John Arnt Nøstdal / NRK

Fredag ble det klart at de to kjempeprosjektene Oselvar-feltet og Troll-feltet i Nordsjøen er godkjent for utbygging.

Oselvar-feltet ligger omtrent 250 kilometer fra norskekysten og 24 kilometer vest for Ula-feltet.

Feltet skal bygges ut med en overtrålbar havbunnsinnretning, og produksjon fra Oselvar vil bli knyttet til Ula for produksjon og prosessering.

- Oselvar er et godt eksempel på at utbygging av mindre forekomster i nærheten av eksisterende felt kan gi god lønnsomhet. Prosjektet bidrar også til å forlenge levetiden til Ula-feltet ved å utnytte kapasiteten der, sier olje- og
energiminister Terje Riis-Johansen til NTB.

Ifølge Olje- og energidepartementet vil investeringene på de to
feltene være på til sammen 10,3 milliarder kroner og gi omkring
11.100 årsverk.

Gamle tradisjoner

Og dette skaper glede på Os. For feltet som ble funnet tidlig på 90-tallet er nemlig oppkalt etter båten som blir bygget på Os, og som nå ligger godt an i Redningsselskapets kåring av nasjonalbåten i Norge.

- Det er jo rart å ha et oljefelt oppkalt etter båten da, sier båtbygger Hallgeir Bjørnevik til nrkhordaland.no.

Daglig jobber han med båten som er oppkalt etter det viktigste byggestedet for denne båttypen på 1700-tallet, nemlig ved munningen av Oselva.

- Det er klart det er gøy, sier han.

Hals på oselvar

Slik ser halsen på en Oselvar ut.

Foto: John Arnt Nøstdal / NRK

Fransk geolog

Det offisielle navnet skal godkjennes av Oljedirektoratet. De har mange krav til slike navn, blant annet skal det være gode norske navn. Hva er så historien bak Oselvar-feltet? Det vet Kjell Magnus Økland som skriver bok om Oselvaren.

- I dette tilfellet er det faktisk en fransk geolog som har satt navn på feltet. Han hadde vært på Os og besøkt fabrikken til Askeladden, der hadde han sett denne båten, sier han.

Når han så feltet mente han formen på det lignet på en båt, og da spesielt formen på Oselvaren. Han bestemte seg derfor å bruke dette navnet i all korrespondanse om feltet og etter hvert ble det brukt av flere.

- I Norge er det Oljedirektoratet som gir navn til feltene, om det er gjort her vet jeg ikke, men alle til og med statsråden bruker det jo nå, sier han.