Sjelden har en plateutgivelse vært imøtesett med like stor spenning som forrige fredags slipp av Metallicas nye plate, «Death Magnetic». Bandets forrige plate, «St. Anger», var et timetersstup ned i tomt basseng, og gjennom filmen «Some Kind Of Monster» fikk fansen og alle andre fritt innsyn i prosessen rundt platen, som nær førte til bandets endelikt.
- Rett og slett sinnsykt
Fredag slapp endelig gruppen sin nye plate, om lag to uker etter at hele «Death Magnetic» lekket ut på nettet. Salget de første dagene har vært av en slik karakter at det forbløffer selv garvede musikkforhandlere.
- Vi hadde tidenes førstedagssalg med «Death Magnetic», og det med nokså stor margin. Vi visste det skulle gå bra, men at det skulle gå så bra, er rett og slett sinnsykt, sier produktsjef Morten Lund i Platekompaniet til bransjenettstedet FaroJournalen.
Sluppet i fem versjoner
Universal Music har sluppet 35.000 eksemplarer av de utallige utgavene av «Death Magnetic» til norske platebutikker. Ifølge Lund i Platekompaniet har salget utenfor Oslo vært eksepsjonelt bra. Andredagssalget var omtrent som forventet, og Lund tror platen kan komme til å selge mellom 50.000 og 80.000 eksemplarer i Norge.
Platen slippes i hele fem versjoner, hvorav to er på vinyl. En dyr cd-versjon med masse ekstra unødvendig snadder er pakket som en likkiste og priset deretter, men det går også an å få platen i en høyst ordinær utgave til vanlig pris.
Tidligere i sommer spilte Metallica på Koengen i Bergen, men da ble det ingen nye låter på de 22.000 fremmøtte
LES MER: