Finsetunellen er blant tunnelene som blir trukket frem som ekstra farlige i den nye rapporten.
I en risikoanalyse laget av Fylkesmannen i Hordaland trekkes den 10 kilometer lange Finsetunnelen fram som en av de farligste.
I fjor fraktet NSB 560.000 passasjerer på Bergensbanen.
Store konsekvenser
En ulykke i tunnelen midt oppe på fjellet kan føre til et hundretalls omkomne, blant annet fordi det vil ta 2-3 timer å få skikkelig brannslokkingsutstyr på plass.
Selv om sannsynligheten for at det verst tenkelige skal skje ikke er stor, vil konsekvensene bli desto mer katastrofale hvis ulykken først inntreffer.
- Å rømme ut av en trang jernbanetunnel er ikke akkurat det enkleste, sier avdelingssjef Anders Leonhard Blakseth i Bergen Brannvesen til Bergens Tidende.
Mørke med dårlig skilting
I risikoanalysen blir det trukket frem at tunnelene er stummende mørke og med dårlig skilting, bare har en meter klaring på hver side av togvognene, og strømførende kjøreledninger med inntil 16.000 volt.
- Problemet er at kravene og retningslinjene er for få og dårlige når det gjelder jernbanetunneler, sier Blakseth.
Ønsker strengere krav
Den nye risikoanalysen fra Fylkesmannen foreslår at det må komme krav til skilting og nødlys i samtlige jernbanetunneler. I alle tunneler over en viss lengde må det også være krav om brannhindrende installasjoner og nødsamband.