Hopp til innhold

Næringslivet blar opp for gatemagasin

Gatemagasinet Ekko i Bodø sliter i motvind, og står i fare for å bli lagt ned. Nå kommer næringslivet i Bodø på banen.

Gatemagasinet Ekko i Bodø sliter økonomisk og er avhengige av annonseinntekter for å overleve.

Tove Nymo i Jobzone ga idag en pengegave til gatemagasinet Ekko, som sliter økonomisk.

Sparebank1 Nord-Norge har gitt 20.000 kroner og jobbtjenesten Jobzone har gitt 15.000 kroner til det kriserammede magasinet.

– Ekko er et fint tiltak. Folk kan tjenepenger på ærlig vis og få et verdig liv, sier Tove Nymo i Jobzone i Bodø.

Jobbtjenesten har valgt å heller donere penger isteden for å annonsere.

– Det er viktig at magasinet overlever. Det vil få store konsekvenser for selgerne dersom Ekko blir lagt ned, sier Nymo.

Selv kjøper hun alltid magasinet når det kommer på gata. Nå oppfordrer hun næringslivet i Bodø til å komme på banen.

Et bidrag fra Røde Kors på 50.000 kroner har allerede sikret julenummeret av gatemagasinet.

Har slitt siden i august

Det er rusmisbrukere og andre som står utenfor arbeidslivet som selger bladet.
Men siden august har Ekko slitt med å finansiere utgivelsene.

Ekko trenger inntekter på til sammen 500.000 hvert år fra annonsører og sponsorer for å klare å gi ut sju nummer, ifølge styrelederen.

– Vi klarer ikke finansiere utgivelsene med salg alene, vi er helt avhengig av annonser og sponsing, sier styreleder i stiftelsen Ekko, Jørn Sørvig.

Trenger 500.000 i året

Ole Martin Larsen, redaktør, gateavisa Ekko

– Det er en seier for selgerne av gatemagasinet Ekko i Bodø når folk behandler dem pent, sier redaktør Ole Martin Larsen.

Foto: Leif Inge Larssen / NRK

Gatemagasinet Ekko startet opp i august i fjor, etter modell av tilsvarende magasin i andre byer i landet. Opplaget har så langt vært på 5.000 eksemplarer, og salget har gått bra.

– Det er en seier for selgerne av gatemagasinet Ekko i Bodø når folk behandler dem pent, sier redaktør Ole Martin Larsen, som er fornøyd med at magasinet kan hjelpe folk til et litt bedre liv.

– Et gatemagasin blir aldri butikk

Eirik Junge Eliassen
Foto: Torbjørn Krane / NRK

Også i Tromsø sliter gatemagasinet Virkelig med å få annonsører på laget.

– Vi opplever at næringslivet satser mer på andre typer annonsering, som nett. Det å kjøpe en god, gammeldags annonse i et paprimedium er gårdagens måte å annonsere på, sier redaktør Eirik Junge Eliassen i gateavisa Virkelig.

– Et gatemagasin vil aldri bli god butikk. Det er en omsorgstjeneste for ei svak gruppe. For å drive dette må det ildsjeler til, mener han.

Han synes framtida ser vanskelig ut.

– Det ser mørkt ut for oss også. Det er ingen umiddelbar fare for nedlegging, men vi må omorganisere fortløpende ut fa hvordan økonomien er.