Hopp til innhold

Nå kommer oppsigelsene i Amedia

– Annonseinntekter fra papir er synkende og inntektene fra nett øker ikke nok til å veie opp for det, sier direktør i AN Media.

Sjefredaktør i Avisa Nordland Jan-Eirik Hanssen

Sjefredaktør i Avisa Nordland Jan-Eirik Hanssen.

Foto: Åse Pulk

Avisa Nordland skriver på sine nettsider at de skal kutte budsjettene med over ti millioner kroner innen utgangen av neste år. Avisa er eid av Amedia som overfor fagbladet Journalisten har bekreftet at de skal kutte hundrevis av millioner. Amedia har gitt beskjed til aviser i hele landet om at disse kuttene kommer.

– Avisa Nordland har ikke fått noen spesiell beskjed om å kutte, men alle lederne i konsernet har vært samlet for å snakke om den vanskelige situasjonen Amedia er oppe i. Konsernet har gitt beskjed om at det må innstramninger til generelt, men vi i Avisa Nordland har ikke fått noen spesifikk beskjed om å kutte. Det sier administrerende direktør i Avisa Nordland, Bjarne Holgersen.

Går med overskudd

AN går i følge artikkelen med 12,9 millioner kroner i overskudd. Dette er fem millioner mindre enn de tjente året før. Fem av de eldste i redaksjonen skal allerede ha takket ja til førtidspensjon før de nye kuttplanene ble kjent.

– AN tjener jo penger, og har betalt ut betydelig overskudd til eierne de siste årene. Hvorfor gjør dere disse kuttene?

– Bakgrunnen for at vi kutter er at inntektsbildet er i endring. Annonseinntektene fra papir synker mer enn de øker på nett, så vi må gjøre endringer for å beholde økonomisk handlefrihet, sier Holgersen.

– Hvor mye er det naturlig at en avis som Avisa Nordland skal gå med overskudd?

– Det er nok ikke noe fastsatt mål med det. AN er nok en avis som har gått ganske bra, og som også gjør det i dag.

– Vil kuttene gå ut over journalistiske stillinger?

– Det er nærliggende å tro.

Amedia kutter

Dagens Næringsliv skrev tidligere i dag at Amedia planlegger å kutte en halv milliard. Kilder i Amedia som NRK har snakket med, sier at anslaget på ti millioner er veldig lavt.

NRK har også intervjuet Avisa Nordlands sjefsredaktør Jan-Eirik Hanssen.

– Er det ti millioner som skal kuttes i AN Media, eller er det mer?

– Det blir en veldig stor omveltning. For oss handler det om å snu alle steiner for å se hvor vi kan kutte og samtidig beholde vår journalistiske slagkraft, sier sjefsredaktør i Avisa Nordland, Jan-Eirik Hanssen.

Han sier de endelige kuttplanene vil være klare innen juni.

– Vi når flere lesere enn noen gang, 84.000 totalt. Stadig flere leser oss digitalt hvor vi ikke får tilstrekkelig betalt for journalistikken vår, slik kostnadsnivået er i dag.

Han sier grunnen til at kuttene kommer nå er at det er viktig for avisa å ta grep mens de fortsatt har økonomisk rom til å tilpasse seg.

– Den journalistikken vi driver er helt avhengig av at vi får betalt av våre kunder. Vi når flere lesere enn noen gang, totalt 84.000. Stadig flere leser oss digitalt hvor vi ikke får tilstrekkelig betalt for journalistikken vår, slik kostnadsnivået er i dag, sier Hanssen.

Fagforening vil skjerme journalistene

I en epost til NRK sier de tillitsvalgte i Norsk Journalistlag at de håper kuttene vil komme lengst mulig vekk fra journalistene.

– Journalistene i Avisa Nordland har også i en årrekke vist stor evne til å delta i endringsprosessene de senere årene. Det gjelder både arbeidsoppgaver og arbeidstidsordninger. Vi mener derfor det er lite tjenlig å kutte i den totale journalistiske produksjonen. Tvert i mot er vi opptatt av at journalistikken må styrkes og vris mot nett hvis man skal klare å vinne tilbake annonsørene og abonnentene, påpeker redaksjonsklubben.

Mange aviser presset

Også Nordlands nest største avis, Rana Blad, er en Amedia avis. Der vil de ikke svare på om de kommer til å kutte i budsjettene.

– Vi jobber med kostnadssida vår, i likhet med alle andre aviser. Hva vi ender opp med er for tidlig å si, sier Kirsti Nielsen, redaktør i Rana Blad.

Geir Arne Glad

Geir Arne Glad, tidligere redaktør i Helgeland-Arbeiderblad.

Foto: Pressebilde fra Brønnøysundregistrene

Geir Arne Glad er tidligere redaktør i en annen Amedia avis, Helgeland Blad. Han sa opp stillingen sin, og forklarte overfor fagbladet Journalisten at det var fordi han ikke kunne akseptere de økonomiske rammene Amedia ga avisa hans.

– Jeg gikk ikke av fordi vi var presset økonomisk. Jeg stilte spørsmåltegn ved forholdet mellom økonomisk resultat og evnen til å drive god lokal journalistikk, sier han til NRK.

Han mener lokalavisene i dag er hardt presset økonomisk.

– Lokalavisene blir stadig mer presset på økonomi. Man pleier å si retorisk at en avis må tjene penger for å kunne drive journalistikk. Jeg vil heller si at en avis må drive god journalistikk for å kunne tjene penger, sier han.

Han sier Helgeland Arbeiderblad tjente gode penger de årene han var redaktør, men at det blir stadig vanskeligere å drive god lokaljournalistikk.

– Stadig færre må gjøre den samme jobben. Journalistikk er ikke venstrehåndsarbeid, det krever mye. Disse kuttene kommer i en tid da leserne i stadig større grad etterspør lokale nyheter.