Hopp til innhold

Tunnelbrannen slukket etter fire dager

Brannen i Brattlitunnelen i Tysfjord som torsdag startet i en tilhenger lastet med 27 tonn brunost, er nå slukket.

Brannen i Brattlitunnelen i Tysfjord som torsdag startet i en tilhenger lastet med 27 tonn brunost er nå slukket.

Tunnelbrannen slukket

Mandag ble brannen i tunnelen i Tysfjord slukket etter fire dager i full fyr, men tunnelen er fortsatt stengt og må i verste fall være det i opptil tre uker.

Tidligere i dag var geolog Viggo Aronsen i Statens vegvesen på plass utenfor tunnelen.

– Høye temperaturer kan føre til at berget sprekker, så vi kan ikke sende inn arbeidsfolk før vi vet at det er helt trygt, forteller han til NRK.no.

Aronsen er hentet inn for at vegvesenet skal få en oversikt over skadeomfanget etter brunostbrannen.

Stengt siden torsdag

Det var torsdag kveld at en vogntogsjåfør på tur sørover oppdaget brann i hengeren sin på tur gjennom Brattlitunnelen på riksvei 827 i Tysfjord kommune.

Hengeren ble igjen i tunnelen, cirka 300 meter fra inngangen i sør. Sjåføren av vogntoget kom seg ut i god behold, men tunnelen har fått store skader som følge av brannen og har vært stengt helt siden torsdag.

(artikkelen fortsetter under)

Sjekk videoen fra den kraftige brunost-brannen i Brattlitunnelen i Kjøpsvik kommune.

Sjekk videoen fra den kraftige brunostbrannen.

Farlige gasser

Geolog Aronsen fortalte tidligere i dag før brannen var slukket, at det viktigste var å få slukket brannen helt.

– Så lenge det fortsatt ryker der inne, så slippes det løs farlig avgasser. Vi kan ikke gå inne før vi vet at det er trygt, sier han.

Når jobben med å slukke brannen er gjort skal vegvesenet inn i tunnelen.

– Da drar vi inn i tunnelen med en lift for å kjenne på tunneltaket. Vi kan ikke slippe gjennom trafikk før vi vet om det er trygt. Nå henger restene av lysene fra taket og tunnelmattene har smeltet og henger de også, sier Aronsen.

De foreløpige antagelsene fra vegvesenet er at tunnelen vil være stengt i to-tre uker fremover. Det eneste omkjøringsalternativ er via fergestrekningen Bognes-Skarberget eller Bognes-Lødingen, opplyser vegvesenet.

Ingen nødtelefoner i tunnelen

Fredag fortalte NRK om Thomas Amundsen fra Drag som var inne i tunnelen da brannen oppsto torsdag kveld.

Han forteller at han ble svært forfjamset da han oppdaget røyk.

– Jeg fikk panikk og trodde først det var min egen bil som brant. Da jeg prøvde å snu var det så mye røyk at jeg krasjet rett inn i tunnelveggen, sier Amundsen til NRK.no.

Han så ingen nødtelefoner rundt seg og det var heller ikke mobildekning inne i tunnelen.

Heldigvis fikk han snudd bilen og kom seg ut i god behold, noe han takker den nye girkassen sin for.

Nå viser det seg at brannvesenet har meldt om flere avvik i ulykkestunnelen.

– Flaks at ingen ble skadd

– Det går annet på at det ikke finnes nødtelefoner inne i tunnelen og gode nok varslingsmuligheter hvis en ulykke skulle inntreffe, forklarer Sven Sommerseth, befalsvakt i Ofoten brann.

Han forteller at det heller ikke finnes noen nødrom der bilister kan søke tilflukt hvis de blir fanget av flammer og røyk.

– Hadde det vært flere biler inne i tunnelen kunne vi fått en kjedekollisjon og alvorlige personskader, sier Sommerseth som håper at hendelsen blir en vekker og at det tas ansvar for at tunnelen får på plass det sikkerhetsutstyret som er nødvending.