Hopp til innhold

MGP sørger for spillejobber i hele Europa

Laila Samuels har deltatt i MGP fem ganger som låtskriver. I år er hun med som artist og opplever en annen side ved konkurransen. – Jeg har allerede fått spillejobber i land som Serbia og Makedonia, sier hun.

Laila Samuels

Laila Samuels deltar i den norske MGP-finalen med låta «Afterglow».

Foto: Rikke Askersrud / NRK

På lørdag er Laila Samuels en av ti MGP-finalister som skal kjempe om å få representere Norge i Eurovision Song Contest i Stockholm i mai. Hun har tidligere deltatt i musikkonkurransen på låtskriversida, men innrømmer at det ikke kan sammenlignes med å stå i det som artist.

– Dette er en låtskriverkonkurranse, men å være artisten som fronter låta viser en side av det hele som jeg ikke har merket noe til tidligere, sier hun og viser til oppmerksomhet fra musikkinteresserte mennesker over hele Europa.

– Det er så mye større enn jeg noen gang hadde forestilt meg. Allerede før den norske finalen har jeg fått spillejobber i Serbia og Makedonia på grunn av denne ene låta. Det er ganske utrolig, sier hun.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Satset på låtskriving

For de fleste er nok Laila Samuels kjent som vokalist i bandet The Tuesdays som gjorde stor suksess på 90-tallet og nådde en 55.plass på den amerikanske Billboard-lista. Da bandet sto midt i suksessen valgte likevel Samuels å trekkke seg tilbake for å satse på låtskriving.

– De siste 15 åra har jeg utelukkende fokusert på å bli en låtskriver som kan operere innen alle mulige sjangere, sier hun.

– Akkurat nå jobber jeg for eksempel med tysk rap, ler Samuels som for tida er bosatt i Berlin.

Som låtskriver har hun deltatt i MGP fem ganger og står bak blant annet Venke Knutsons «Jealous Cause I Love You» og Mos «Heal» fra 2014. Hun har også skrevet låter for artister som Ravi og Vinni.

– Den klassiske «Grand Prix»-låta finnes ikke

Når Samuels i år deltar i konkurransen for første gang som artist, er det med sangen «Afterglow» - en personlig låt hun ikke kunne se for seg noen andre framføre.

– Jeg har alltid ansett MGP som en unik arena for å nå ut til flest mulig mennesker. Tidligere har jeg aldri tenkt tanken på å skulle delta selv, men med denne låta virket det bare veldig naturlig, sier hun, men understreker likevel at hun i utgangspunktet ikke synes noe om å konkurrere i musikk.

– For meg ble MGP et konsept jeg kan trives i da jeg innså at man ikke bør tilpasse musikken sin. Den klassiske «Grand Prix»-låta finnes ikke lenger, her er det de gode låtene som står ut uansett, sier hun.