Kringkastingsorkesteret tilbake i MGP

Melodi Grand Prix børster støvet av orkesteret i 2015, en tradisjon som har vært fraværende i konkurransen de siste 17 årene. Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen lover en storslått finale.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og KORK

Mandag fikk kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen gleden av å løfte dirigentstokken foran KORK. Den 14. mars nøyer han seg med å følge showet fra tilskuerplass.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Melodi Grand Prix 2015 blir en kjempefest, lover NRKs kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen. I dag klokken 09 slippes de første billettene til neste års slagerfinale. Og i anledning Eurovision Song Contests 60-årsjubileum, har NRK valgt å slå på stortromma. Eller rettere sagt; de har valgt å hente stortromma inn i konkurransen igjen.

Den 14. mars arrangeres nemlig finalen i Melodi Grand Prix, og det skjer med det 54 mann store Kringkastingsorkesteret (KORK) på plass i Oslo Spektrum.

– I NRK er vi så heldige at vi har et eget orkester. Dette ønsker vi å bruke i programmer som når bredt. Vi skal lage eventer som står frem og skiller seg ut, og dette er en flott måte å gjøre MGP enda større på, sier kringkastingssjefen.

I årene mellom 1960 til 1998 hadde orkesteret en fast plass i Melodi Grand Prix, men de siste 17 årene har det vært fraværende. 2015 er et jubileumsår; Eurovision fyller 60 år, og samtidig kan Norge feire at det er 30 år siden første gang vi vant (Bobbysocks - «La det swinge») og 20 år siden vår andre internasjonale seier (Secret Garden - «Nocturne»).

For å markere dette litt ekstra, har NRK i 2015 valgt å gå bort fra delfinalene, og heller sette alle ressurser inn på å lage en storslått finalesending.

– Vi skal lage en kjempefest som markerer disse jubileene og viser at MGP fortsatt er stort, festlig og viktig i Norge, sier Eriksen.

Trangere nåløye enn på lenge

At delfinalene forsvinner, betyr samtidig at konkurransen blir enda hardere. Redaksjonen mottok i år 30 prosent flere låter enn i fjor . Av 800 innsendte bidrag skal det velges ut ti låter til å konkurrere mot hverandre i finalen.

Vivi Stenberg

– Vi har fått med de beste folkene i sine sjangere, og så er det låter her som jeg lett ser for meg kan gjøre det fantastisk bra i Europa også, sier musikkansvarlig Vivi Stenberg om neste års MGP-låter.

Foto: Tom Øverlie / NRK

Musikkansvarlig Vivi Stenberg vil ikke røpe hvem de ti artistene er ennå, men sier hun sitter på flere låter som hun tror kan gjøre det veldig bra i Europa.

Det å bare kunne velge ti låter, mot fjorårets 15, har gjort jobben enda vanskeligere enn tidligere.

– Artistene får ikke «varmet opp» på en mindre scene slik de gjorde i delfinalene, så de som får klarsignal til å delta må kunne innta scenen i Oslo Spektrum og levere maks. Det er klart at det krever sin formidler. Nåløyet for å få delta i MGP er trangere enn på veldig lenge, og det er spennende.

Selv om Kringkastingsorkesteret deltar, betyr det ikke at årets låter skiller seg veldig sjangermessig fra tidligere år. Hvorvidt artistene velger å benytte seg av KORK i fremføringene sine, og i hvor stor grad, vil også variere veldig. Til sammen tror Stenberg orkesteret kan bidra til å gjøre finalen mer variert og spennende.

Bettan: – Sensasjonelt bra!

Da Elisabeth Andreassen og Hanne Krogh vant den internasjonale finalen med «La det swinge» for 30 år siden, var orkesteret en viktig del av Melodi Grand Prix. Andreassen sier til NRK at hun er glad for at orkesteret nå er tilbake i konkurransen.

– Dette er sensasjonelt bra og utrolig morsomt! Å bruke musikere til musikk er en stor glede. Dette er en gammel tradisjon, og det gjør at låtene blir presentert på en måte som er rettferdig for alle. Det blir spennende å se hvilke låter som gjør seg best i et slikt format, sier hun.

Andreassen tror det å synge med orkester vil kreve litt mer av artistene som deltar.

– Jeg tror det kan være litt mer utfordrende. Det er enklere å gjemme seg i et lydbilde som man har blitt vant til hjemme i stua. Med levende musikere må man lytte mer og være ett med kompet og bandet. Men det er jo dette som er å være artist, så dette er gledelig, sier hun.

HØR: Bettan besøkte Nitimen i dag, der hun og KORK-konsertmester Frode Larsen snakket om MGP.

Norsk finale i Melodi Grand Prix 1985 - den 25. i rekken. Det er mange debutanter blant årets artister, bare Hanne Krogh i Bobbysocks, Olav Stedje, Anita Skorgan og Hilde Heltberg har deltatt tidligere. Fire av de ti komponistene har stilt med bidrag før, nemlig Kai Eide, Anita Skorgan, Rolf Løvland og Rolf Graf. Nytt av året er Storbandet - Kringkastingsorkestret får fri! Nytt av året er også bidraget til fire internasjonale fagdommere, ved siden av de fem norske distrikts-juryene. Ekspert-juryen består av Tony Visconti, Anne-Marie David, Stikkan Anderson og Ronnie Hazlehurst.
Direkte sending fra Chateau Neuf i Oslo. Storband dirigert av Terje Fjærn. 
Konferansier: Rita Westvik

I 2015 er det 30 år siden Bobbysocks vant med «La det swinge». Se dem igjen i den norske finalen her!

200 millioner seere venter

Fortsatt er det mange brikker som skal på plass før planene for MGP 2015 er klare. Hvem som blir satt til å lede programmet er ikke bestemt ennå, og artistene lanseres ikke før på nyåret. Scenetegninger er ikke klare, dermed er det kun et lite antall «gullbilletter» som legges ut for salg i dag, mens resten kommer senere når salkartene er ferdige.

Prosjektleder Stian Malme understreker at dette ikke bare handler om en festsending i mars, men også om hva som venter videre, i den internasjonale eurovisjonsfinalen i Wien i mai.

– MGP har noen unike kvaliteter i forhold til andre konkurranser. Vi jobber utelukkende med originalmateriale. Dette er ikke casting for å finne riktig artist, men å finne den beste låta som kan representere hele Norge foran 200 millioner TV-seere. Dette er den originale musikkonkurransen som i 60 år har samlet det norske folk rundt TV-skjermen. Vi er like spente hver gang vi sender en norsk artist ut for å konkurrere med andre europeiske bidrag.

Han utelukker ikke at delfinalene vil gjenoppstå i fremtiden.

– Vi har arrangert delfinaler i ni år, og det har vært en suksess. I år velger vi å legge alle ressurser inn på en stor fest i Spektrum hvor vi ikke sparer på noe. Det tror jeg publikum vil sette pris på. Hva fremtiden bringer vet jeg ikke, men vi jobber kontinuerlig med å fornye MGP. Jeg tror ikke delfinalene er begravet for evig og alltid.

Hva tror du om neste års konkurranse? Si din mening her: