Hva er lurt å kjøpe nå? Hva blir framtidens drivstoffløsning? Hvilken bil vil falle i verdi, og hvilken vil holde seg?
2015 er året da bilbransjen ble snudd på hodet. Skandalen i Volkswagen ga dieselbilen en alvorlig ripe i lakken, og gjorde NOx til et dagligdags ord. Og det fikk politikere til å rope om både økte avgifter og forbud mot diesel.
Men dieselsalget var i kraftig fall allerede før Volkswagen-skandalen. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at i oktober 2011 var 77 prosent av alle nye biler diesel. I oktober i år var det 40 prosent.
LES OGSÅ: Venstre vil øke dieselavgiften
– Nye dieselbiler vil falle i verdi
Lave avgifter på hybridbiler vil gi prisfall på brukte diesel- og bensinbiler, ifølge daglig leder ved Agder Bilsenter, Tobias Tangen.
Foto: Agder Bilsenter AS2015 var også året da plugin hybrid slo gjennom. I hele 2013 ble det solgt 328 ladbare hybridbiler i Norge, så langt i 2015 er tallet nesten 6000. Og 2016 ligger an til å bli et virkelig gullår for denne biltypen, som kombinerer elbilens fordeler på korte turer – med bensinmotorens rekkevidde på langturer.
– Ladbare hybrider med lavere avgifter vil få stor betydning for markedet, sier daglig leder i Agder Bilsenter, Tobias Tangen, til NRK.
Han mener særlig nyere dieselbiler må forvente et brattere fall i verdi enn tidligere. Eldre dieselbiler kan holde seg, men alt avhenger av hva myndighetene gjør med avgiftene.
– Diesel er fortsatt populært i bruktmarkedet, men en utjevning av drivstoffprisene kan snu dette raskt. Det samme kan tiltak mot bruk av dieselbiler i byene, sier Tangen.
– Ulike behov i by og på landet
Marius Paus fra LeasePlan tror dieselbiler vil bli mindre populære på grunn av Plug in hybrider, men han mener dette vil ta tid.
Foto: Mick TullyTidligere programleder i NRKs Autofil, Jan Erik Larssen, tror diesel kan holde stand lenge utenfor byene.
– Bor du på landet og har behov for trekkraft og skikkelig dreiemoment, er det fremdeles diesel som gjelder, sier han.
Men bor du i byen, mener han at du bør velge annerledes.
– Da er plugin hybrid fantastisk. Du kan kjøre på ren strøm i bykjernene, og på drivstoff når du kommer ut fra byen, sier Larssen.
Også markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan mener bensin og diesel på sikt kan bli mindre populært, aller mest på grunn av plugin hybridene. Men han tror det vil ta tid.
– Hydrogen er fremtidens drivstoff, sier Jan Erik Larssen.
Foto: TOR BERGEBAKKEN / NRK– Vi regner med at bruktbilprisene også på nye dieselbiler vil holde seg stabilt fremover. Spesielt på mellomstore, store biler og SUV-er, sier Paus.
– Lurt å kjøpe plugin hybrid
Bilekspertene NRK har snakket med er enige om én ting: Plug-in hybriden vil ta en større og større del av bilmarkedet, og det vil skje raskt.
– Nordmenn er veldig flinke til å kjøpe det som gir mest for pengene, og det skal godt gjøres å slå en avgiftsfri ladbar hybrid når det kommer til pris og ytelse, mener bilselger Tobias Tangen.
- Se mer om bil på Forbrukerinspektørene onsdag kveld, eller i nett-tv.