Hopp til innhold

Nå kan bilen din falle i verdi

Bruktverdien på din diesel- og bensinbil kan komme til å falle raskere enn noen gang før. Hovedårsaken er økt konkurranse fra plugin hybridbilen.

Hybridogdiesel

Flere bileksperter mener at plugin hybridbilen (til venstre) vil føre til at dieselbilen (til høyre) vil falle i verdi.

Foto: Øyvind Øvergård / NRK

Hva er lurt å kjøpe nå? Hva blir framtidens drivstoffløsning? Hvilken bil vil falle i verdi, og hvilken vil holde seg?

2015 er året da bilbransjen ble snudd på hodet. Skandalen i Volkswagen ga dieselbilen en alvorlig ripe i lakken, og gjorde NOx til et dagligdags ord. Og det fikk politikere til å rope om både økte avgifter og forbud mot diesel.

Men dieselsalget var i kraftig fall allerede før Volkswagen-skandalen. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at i oktober 2011 var 77 prosent av alle nye biler diesel. I oktober i år var det 40 prosent.

LES OGSÅ: Venstre vil øke dieselavgiften

– Nye dieselbiler vil falle i verdi

Tobias Tangen

Lave avgifter på hybridbiler vil gi prisfall på brukte diesel- og bensinbiler, ifølge daglig leder ved Agder Bilsenter, Tobias Tangen.

Foto: Agder Bilsenter AS

2015 var også året da plugin hybrid slo gjennom. I hele 2013 ble det solgt 328 ladbare hybridbiler i Norge, så langt i 2015 er tallet nesten 6000. Og 2016 ligger an til å bli et virkelig gullår for denne biltypen, som kombinerer elbilens fordeler på korte turer – med bensinmotorens rekkevidde på langturer.

– Ladbare hybrider med lavere avgifter vil få stor betydning for markedet, sier daglig leder i Agder Bilsenter, Tobias Tangen, til NRK.

Han mener særlig nyere dieselbiler må forvente et brattere fall i verdi enn tidligere. Eldre dieselbiler kan holde seg, men alt avhenger av hva myndighetene gjør med avgiftene.

– Diesel er fortsatt populært i bruktmarkedet, men en utjevning av drivstoffprisene kan snu dette raskt. Det samme kan tiltak mot bruk av dieselbiler i byene, sier Tangen.

– Ulike behov i by og på landet

Marius Paus

Marius Paus fra LeasePlan tror dieselbiler vil bli mindre populære på grunn av Plug in hybrider, men han mener dette vil ta tid.

Foto: Mick Tully

Tidligere programleder i NRKs Autofil, Jan Erik Larssen, tror diesel kan holde stand lenge utenfor byene.

– Bor du på landet og har behov for trekkraft og skikkelig dreiemoment, er det fremdeles diesel som gjelder, sier han.

Men bor du i byen, mener han at du bør velge annerledes.

– Da er plugin hybrid fantastisk. Du kan kjøre på ren strøm i bykjernene, og på drivstoff når du kommer ut fra byen, sier Larssen.

Også markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan mener bensin og diesel på sikt kan bli mindre populært, aller mest på grunn av plugin hybridene. Men han tror det vil ta tid.

Jan Erik Larsen

– Hydrogen er fremtidens drivstoff, sier Jan Erik Larssen.

Foto: TOR BERGEBAKKEN / NRK

– Vi regner med at bruktbilprisene også på nye dieselbiler vil holde seg stabilt fremover. Spesielt på mellomstore, store biler og SUV-er, sier Paus.

– Lurt å kjøpe plugin hybrid

Bilekspertene NRK har snakket med er enige om én ting: Plug-in hybriden vil ta en større og større del av bilmarkedet, og det vil skje raskt.

– Nordmenn er veldig flinke til å kjøpe det som gir mest for pengene, og det skal godt gjøres å slå en avgiftsfri ladbar hybrid når det kommer til pris og ytelse, mener bilselger Tobias Tangen.

  • Se mer om bil på Forbrukerinspektørene onsdag kveld, eller i nett-tv.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)