Hopp til innhold

– Dette er virkelig en dårlig nyhet

Med ny terminal på Flesland økes passasjertallet kraftig. Mens Avinor jubler, er Naturvernforbundet kritisk til utvidelsen.

Flesland utvides

KRAFTIG ØKNING: Avinor regner med en økning fra rundt seks millioner passasjerer årlig i dag til ti millioner passasjerer årlig med den nye terminalen.

Foto: NSW Arkitekter & Planleggere AS

I dag gav styret i Avinor grønt lys for å gjennomføre utbyggingen av ny terminal på Bergen lufthavn. Terminalen skal stå klar i 2017 og vil øke kapasiteten på flyplassen kraftig. Det får Naturvernforbundet til å se rødt.

– Dette er virkelig en dårlig nyhet for alle som er opptatt av hvordan det skal gå med klimaet på kloden, sier styremedlem i Naturvernforbundet i Hordaland, Gabriel Fliflet.

– Men tilsier ikke passasjerpresset på Flesland at det er behov for en utvidelse?

– Presset er der fordi norske politikere lar det være så billig å forurense. Norske politikere burde følge i fotsporene til Storbritannia og Tyskland som har økt avgiftene på utenlandsreiser med fly, mener Fliflet.

– En gledens dag

I motsetning til Naturvernforbundet er Høyres Øyvind Halleraker meget fornøyd med vedtaket.

– Dette er en gledens dag for Hordaland og Bergen. Nå sikrer vi fremdriften og utbyggingen av terminalen som nå kan stå ferdig i 2017.

Han mener flyplassen er overmoden for utvidelse.

– Nå vil vi få en moderne og hensiktsmessig terminal og ikke en trang og vanskelig tilgjengelig terminal som vi har vokst fra for lenge siden, sier Halleraker.

Avinor fryktet lenge manglende finansiering, men i midten av mars lovet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at han ville komme med en løsning.

– Samferdselsdepartementet har gitt oss et utbyttefritak på resultat over en milliard kroner. Det har vært et solid bidrag til å få på plass en løsning, sier lufthavnsjef Aslak Sverdrup i Avinor.

10 millioner passasjerer i året

I likhet med Halleraker er Sverdrup storfornøyd med klarsignalet.

– Vi gleder oss stort over dette. Utvidelsen er viktig for at vi skal kunne løse samfunnsoppdraget vårt, for at vi skal øke servicenivået for våre kunder og for muliggjøringen av nye ruter, sier han.

Utbyggingen har en samlet kostnadsramme på 4,7 milliarder kroner. I dag har Flesland rundt seks millioner passasjerer. Med den trafikkutviklingen som forventes, legges det opp til en kapasitetsøkning til opp mot 10 millioner passasjerer i året.