Hopp til innhold

Hvert tredje vogntog som får kjøreforbud er norsk

Østeuropeiske vogntog er dårligst skodd for norske vinterveger. Men omtrent hvert tredje vogntog som får kjøreforbud er norsk.

Vogntog på glatt føre

Nesten hvert tredje tilfelle der trekkvogn eller tilhenger manglet vinterdekk gjelder det et norsk vogntog.

Foto: Lars Olav Handeland

De kjenner den norske vinteren. De har vokst opp med snø og glatte veger. Likevel er en tredjedel av vogntogene som blir stoppet og ikke får kjøre mer på grunn av uforsvarlig vinterutrustning norske vogntog.

Det viser Vegvesenets tall fra de siste to vintrene.

– Det tallet er ikke bra nok, sier Guttorm Tysnes, regionsjef i Norges Lastebileierforbund Hedmark og Oppland.

Men han tror en av grunnene til at norske vogntog ikke kommer bedre ut er at alle ikke er klare over de nye reglene.

Guttorm Tysnes

IKKE BRA NOK: Guttorm Tynses i Lastebileierforbundet er ikke fornøyd med tallene i statistikken, men tror det ser verre ut enn det er.

Foto: Halvor Mykleby

– Alle dekk, også de på hjul som vanligvis er hevet opp og nesten ikke brukes, må ha en mønsterdybde på 5 mm. Det har mindre betydning, men regnes med i statistikken, sier han.

«Statistikk for vinterutrustning» heter Statens vegvesens oversikt over kontrollerte vogntog fra vinteren i fjor og så langt i år.

To tredjedeler av vogntogene som er kontrollert er norske, naturlig nok, det er dem det er flest av. Vegvesenet deler vogntogene inn i norske, nordiske, østeuropeiske og resten av Europa.

Østeuropeiske verst

I statistikken har Vegvesenet sett på motorvognene for seg og tilhengerne for seg. De registrerer antall motorvogner og tilhengere uten vinterdekk når det er pålagt, de ser på antall med for dårlige dekk til vinterbruk og på hvor mange som ikke har kjetting.

NRK har slått tallene sammen, og sett på hvem som kommer verst ut.

  • I fjor vinter var det like mange norske som østeuropeiske vogntog med for dårlig vinterutrustning.
  • Totalt er mer enn hver tredje tilfelle med dårlig vinterutrustning et norsk vogntog.
  • Tendensen denne vinteren er den samme.
  • En tredjedel av motorvogner og tilhengere «uten vinterdekk der det er påkrevd» er norske.

Guttorm Tynses i Lastebileierforbundet tror mange norske vogntog kjører med gamle dekk til vinterføret faktisk kommer, men så blir de tatt i kontroller på høsten frodi Vegvesenet krever vinterskodde vogntog tidligere enn før. Dermed kan det se dårligere ut enn det egentlig er.

Kjøreforbud

Statistikken viser også hvilke kontroller som har endt med gebyr, anmeldelse, berging og kjøreforbud,

Rundt 50.000 kontrollerte motorvogner og tilhengere i fjor vinter endte med at 1581 vogntog fikk kjøreforbud. 462 av dem var norske, 607 var østeuropeiske.

Så langt i vinter er 386 vogntog stoppet på grunn av for dårlig vinterutrustning. 129 av dem norske. 158 østeuropeiske.

Flere saker fra Innlandet