I går åpnet innloggingen til den elektroniske versjonen av selvangivelsen, men det var
Også i dag er Altinn nede for mange, og man vet ikke for hvor lenge.
NA24 skrev i dag tidlig at regjeringen nå tar affære, og at Nærings- og handelsminister Trond Giske varsler oppvask etter gårsdagens skattekaos.
Utestengt
- Løsningen er nå tilgjengelig for 70 prosent av befolkningen, og det skyldes at vi fortsatt har en feilsituasjon, sier Jørgen Ferkingstad, redaktør og informasjonsansvarlig for Altinn til NRK.no.
Han forteller at grunnen til at det bare er 70 prosent som kommer inn, er at de resterende 30 prosent er utestengt.
- Vi har sperret tilgangen til 30 prosent av brukerne. Vi har sperret for ip-adressene til et tilfeldig utvalg, forklarer han.
Dette har i følge Altinn blitt gjort for at ikke hele systemet skal krasje.
- Vi har en feilsituasjon som det er umulig å si når vil bli rettet opp, men vi håper det går i orden så raskt som mulig. Løsningen er dimensjonert for dette, men feilen som har skjedd er dessverre vanskelig å finne, beklager Ferkingstad.
Les også:
- Svært problematisk
- Det at Altinn grunnet tekniske problemer ikke fungerer, er svært problematisk. Den store pågangen viser nettopp hvor mange det er som foretrekker en elektronisk løsning for selvangivelsen. Vi kan ikke akseptere at Altinn ikke tåler stor pågang. Derfor vil vi ha en grundig gjennomgang av hva som har gått galt, for å unngå at dette skjer på nytt, sier Nærings- og handelsminister Trond Giske til NRK.no.
- Dette er jeg enig i og støtter 100 prosent. Vi er direkte underlagt Trond Giskes departement og støtter dette. Det skal ikke være slik og det skulle ikke ha skjedd, svarer Ferkingstad fra Altinn.
Heller ikke Forbrukerrådet er særlig imponert over situasjonen.
- Det er en kjempeutfordring knyttet til alle offentlige sider som man skryter av, uten at man klarer å levere. Det spesielle er at de selv går ut høyt og sier det er en tjeneste som fungerer og som de oppfordrer folk til å bruke, sier Svenn Richard Andersen, rådgiver for digitale tjenester i Forbrukerrådet til NRK.no.
Problemer også i fjor
Det var problemer med innloggingen også i fjor og årene før, og nå håper Forbrukerrådet at vi ikke må oppleve samme problem neste år.
- De kan ikke gjøre samme feil neste år også. Vi ble tross alt lovet en fungerende løsning allerede i fjor, legger Andersen til.
Altinn avviser at det var samme problem i fjor.
- Det var ikke den samme feilen i fjor. Da hadde vi en kort nedetid, men alle som ønsket å sjekke selvangivelsen den første dagen fikk gjort det. Mellom 50 og 60 millioner skjemaer har blitt levert gjennom vårt system de siste årene, hvilket har bidratt til enorme innsparinger, understreker Jørgen Ferkingstad.
Han beklager sterkt og sier det har skjedd noe riv ruskende galt i år.
- Vi ønsker så høy bruk som mulig av elektroniske tjenester og er helt enig i at det er uholdbart at det ikke fungerer. Det skal fungere og det kommer det til å gjøre også, lover han.
Forbrukerrådet har ikke mulighet til å stille mer formelle krav, men synes det er et godt tegn at regjeringen tar dette på alvor og skjønner at det ikke fungerer.
- Jeg har ikke satt meg inn i hvor i systemet det svikter. Men dette er et offentlig prestisjeprosjekt. Hvis de ikke klarer levere det, så vitner det om at de må ta digitale prosjekter på større alvor. Dette krever ressurser, og forståelse av bruk av ny teknologi, avslutter han.
om selvangivelsen.