Hopp til innhold

NSB: – Jobb på andre tider

Når utbedringen av tunneler i Oslo starter neste uke, frykter pendlere lengre bilkøer og fullere tog. NSB oppfordrer folk til å endre arbeidstiden sin.

Kø på E6 ved Furuset

Ti tunneler i Oslo skal oppgraderes de neste fire årene, og vegvesenet advarer om mer kø.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

Mandag 1. juni klokka 21 stenges to av fire kjørefelt gjennom Smestadtunnelen på Ring 3 i Oslo. Så skal det gå slag i slag i fire år framover til sikkerheten er bedret i ti tunneler. Vegvesenet oppfordrer folk til å la bilen stå fordi det kommer til å bli redusert kapasitet på veiene og lange køer.

Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB, sier det kommer til å bli trangt på togene om alle velger denne pendlermåten til Oslo.

– Vi har økt kapasiteten kraftig i forkant av dette, men det er ikke mer plass på skinnene, så det kommer til å være fullt på enkelte avganger, sier han.

Lundeby anbefaler alle som har muligheter til en fleksibel arbeidsdag å ta tog utenfor morgen og ettermiddagsrushet.

Frykter kaos

Bernt Michael Johansen fra Vestfossen har pendlet til Oslo i 12–13 år og er forberedt på kaos:

Bernt Michael Johansen

Bernt Michael Johansen pendlere fra Vestfossen til Bislet i Oslo.

Foto: Kate Barth-Nilsen / NRK

– Med den erfaringen jeg har fra denne strekningen med både tog og bil, så er jeg ganske sikker på at dette kommer til å ende i kaos, sier han.

Han arbeider på Bislett og er ikke avhengig av å kjøre gjennom noen av tunnelene som skal vedlikeholdes, men han mener det ikke spiller noen rolle, og at køene kommer til å forplante seg langt.

– Sånn det allerede er, tror jeg det skal svært lite til før køene vokser. Vegnettet er allerede helt overfylt og det er ingenting å gå på, sier den mangeårige pendleren.

El-bilkø

Snart kan de fleste elbilene i kollektivfeltet her ved Sandvika være borte.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

– Blir bedre

Men ikke alle er like pessimistisk. Utviklingssjef i Nettbuss, Ekspress Harald Fleisje tror paradoksalt nok at det blir bedre når utbyggingen kommer i gang.

– Da er det bestemt at elbiler, som ikke har med minst en passasjer, må ut av kollektivfeltet. For strekningen Drammen – Oslo på E18 kommer bussene til å få mye bedre plass fra før Sandvika og helt inn til sentrum. Pendlerne kommer nok adskillig fortere frem med buss enn med egen bil, sier han.

Ny hverdag

Men selv om fremkommeligheten for kollektivtrafikken prioriteres, tør ikke Vestfossenpendleren å satse kun på buss og tog.

– Jeg tror det blir problematisk, i og med at rushtidsavgangene allerede er fulle. Jeg kan prise meg lykkelig over at jeg går på såpass tidlig som på Vestfossen eller i Hokksund. Men stakkars de som kommer på i Drammen og videre innover. De kommer til å slite, til og med å finne ståplass, sier Johansen.

Lillestrøm stasjon

NSB kjører med full kapasitet, og sier det ikke er plass nok på de travleste avgangene.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

Han er forberedt på en ny hverdag, der vekkerklokka stilles ekstra tidlig før han setter seg i bilen Til tross for at han venter køkaos, kommer han til å satse på bilen.

– Det er en løsning hvor jeg i alle fall kan styre selv når jeg kommer på jobb og når jeg kommer hjem. Med en arbeidsgiver på den ene siden som krever sitt, og barn og en familie hjemme å ta hensyn til, så må jeg rett og slett bare ta ansvaret selv.