Sist gang Bertine Zetlitz og kanadiske Sarah McLachlan møttes, var på turneen Lilith Fair sommeren 2000. Lilith Fair samler kvinnelige artister med talent og 'attitude', og Bertine og Sarah mimret om turnélivet da de møttes hos Per Sundnes i Oslo før helgen.
Av
Lillian Vatnøy
Sarah McLachlan er selverklært feminist og et forbilde for svært mange yngre kvinnelige artister som plukker opp gitaren og søker mot rampelyset. I 1997 startet McLachlan Lilith Fair, en omreisende festival som til sammen har samlet over 100 kvinnelige artister. Programmet var toppet av stjerner som Sinead O'Connor og Sheryl Crow, men også yngre og dengang ukjente artister som Dido og Missy Elliot fikk dele scena med de etablerte damene.
 |
Sarah McLachlan og Bertine Zetlitz møttes første gang under "Lilith Fair" sommeren 2000. Per Sundnes sørget for hjertelig gjenforening da Sarah stakk innom Oslo forrige uke. |
Mimring og musikkprat
Blant musikerne McLachlan ville ha med seg på veien, var Bertine Zetlitz. Sommeren 2000 spilte hun sammen med Lilith Fair-gjengen - i forrige uke sørget Per Sundnes for gjenforening mellom de to popvenninnene i Store Studios "green room". Bertine hadde med snapshots fra festivallivet, og stjernedamene fant kjapt tilbake til den gode tonen.
- I begynnelsen var jeg veldig usikker på om dette opplegget hadde noe for seg, forteller Sarah. - Men det viste seg at vi ikke trengte å bekymre oss: Lilith Fair fikk masse oppmerksomhet, og ble en stor suksess.
Etter tre år valgte McLachlan å avslutte festivalen: - Vi kunne sikkert ha fortsatt lenger, men vi ga oss mens vi var på topp, sier hun fornøyd.
 |
To prisvinnende damer møttes igjen hos Per Sundnes: Verken Sarah eller Bertine pleier å gå tomhendte hjem når statuetter skal fordeles. (Foto: Scanpix) |
Prisdryss
Både Sarah McLachlan og Bertine Zetlitz er for reneste prisgrossister å regne: Bertine fikk senest i helgen sin ørtende Spellemannspris, og Sarah hanker inn utmerkelser i hytt og pine. Sistnevnte er imidlertid ikke spesielt glad i prisutdelinger: -
Jeg lider av seriøs sceneskrekk, sier hun til NRK. - Det er noe forferdelig skummelt med å stå foran mange mennesker på et podium og holde tale. Helt oppriktig håpet jeg at jeg ikke skulle vinne, for da måtte jeg ha gått opp på scenen, innrømmer hun.
Ny plate
Etter å ha solgt 25 millioner plater, de fleste av dem i hjemlandet Canada og nabomarkedet USA, er Sarah McLachlan omsider klar for å prøve seg på europeiske jaktmarker. Plata "Afterglow" er pen og ganske polert voksenpop som helt sikkert vil gjøre stor suksess også her til lands.
 |
- Herregud, husker du det nachspielet med Chrissie Hynde eller? |
Sarah, som i utgangspunktet ikke en gang ønsket å ha ansiktet sitt på platecovrene fordi hun ville at musikken skulle tale for seg, håper at hennes musikk kan være et alternativ til plastikkpop framført av avkledde småjenter: "Jeg synes lettkledde popjenter representerer er stort steg tilbake," sa hun i et intervju med
NTB.
I Store Studios sending i kveld får du se møtet mellom Sarah McLachlan og Bertine Zetlitz. Innimellom Bertine-skryt forteller Sarah om den nye plata - og du skal ikke se bort fra at Per har sneket inn litt feminismediskusjon også...