Da Hall & Oates debuterte med soulmusikken sin på 70-tallet ble de så godt likt av det svarte publikumet at platesjef Tommy Mottola ba dem "hvitifisere" seg litt. Per møtte bandet som plutselig er på listene igjen.
Av
Lillian Vatnøy
For mange i den yngre garde er Hall & Oates bare kjent som duoen hvor han ene fyren har en gigantisk "krimserie fra åttitallet"-bart (John Oates likner faktisk temmelig mye på Magnum).
Nå gjør søttitallsheltene comeback, godt hjulpet av Uniting Nations' hitversjon av "Out of Touch", som ligger på niende plass på den norske singellisten.
 |
Hall&Oates gjør comeback - denne gang uten kjempebarten til Oates. (Foto: NRK) |
Hvite soulgutter
Tidlig på 70-tallet var det ikke spesielt vanlig at hvite lefler med soul, men John Oates og Daryl Hall lot seg ikke affisere av det.
Til slutt ble duoen så godt likt av de svarte radiostasjonene at plateselskapsjef Tommy Mottolla rett og slett ba dem "hvitifisere" seg litt, så de ikke skulle skremme bort et mer konservativt publikum.
Liker sampling
Da Per møtte popveteranene i London, kunne de fortelle at de er svært glade for at nyere artister vil bruke samples fra deres låter.
- Vi synes sampling er gøy, og vi tjener penger på det. Hvorfor skulle vi mislike det, sier en fornøyd Daryl Hall.
Bandet legger ikke skjul på at den ekstra oppmerksomheten Uniting Nations' versjon av "Out of Touch" har gitt dem, har kommet godt med når de i disse dager lanserer sin egen nye plate, "Our Kind of Soul". Utgivelsen består av covere av guttas egne soulfavoritter.
SE HELE INTERVJUET HER