Kate Pendry har i løpet av sine ti år i Norge klart å gjøre seg bemerket som en kontroversiell, høyrøstet kunstner. Performanceartisten har blant annet framstilt sexsymbolet Marilyn Monroe, og vekket til live avdøde prinsesse Diana - komplett med obduksjonsarr og sår.
Av
Lillian Vatnøy
 |
Kate som Marilyn Monroe: hvit kjole, blond parykk, fyldige lepper. Alt som det berømte sexsymbolet - bortsett fra lenkene hun har festet til huden med sylskarpe kroker. |
Det vi først la merke til med Kate Pendry, var at hun ikke akkurat går stille i dørene: - Dette er farger ei fem år gammel jente ville ha valgt til en prinsessefest, sa hun om Ari og Märthas valg av bryllupsfarger; rosa og mintgrønn. Et bevis på at de kongelige ikke eier smak, ifølge den frittalende briten. Deretter langet hun ut mot diverse andre kunstnere, for eksempel amerikanske Annie Sprinkle. Mette-Marit har også fått gjennomgå: i forbindelse med forestillingen "Peepshow Marilyn", kalte Pendry Mette-Marit en sviker fordi hun beklaget sin eksperimentelle fortid.
Oppkast, piercing og blod
I tillegg til å ta i bruk kjente skikkelser som Diana og Marilyn, hviler mye av Kates kunstneriske uttrykk på hennes egen kropp. - Det var først da jeg hang i haikroker 14 meter over bakken at jeg skjønte hva frihet er, sa hun i et intervju med Det Nye. Kropp og smerte fungerer som virkemidler for å fange publikums oppmerksomhet, noe som definitivt ser ut til å funke. At hun i tillegg kaster opp og skjærer seg selv til blods på scenen, bidrar til at Kate Pendry sjelden beskrives som en vanlig kunstner.
 |
I Kate Pendrys skikkelse er prinsesse Diana litt mindre Mor Theresa-aktig enn slik vi vanligvis ser henne. (Foto: Scanpix) |
Kritikerne hevder at hun kun er ute etter å sjokkere. Pendry innrømmer at hun ønsker å ryste publikum - hun vil åpne sår, for deretter å lege dem. Med den famøse barnemorderutstillingen ønsker hun å vekke oss: - Det handler om å forstå, slik at vi kan hindre det i å skje, uttaler hun til Morgenbladet.
Sensurert
Det er nettopp utstillingen "Tales From A Wicked Child" som førte til at Pendry gikk inn i rekken av sensurerte kunstnere. Mellom barnebildene av Hitler, George Bush og prinsesse Diana hang bildene av den ene Baneheia-morderen og hans offer. Etter ramaskrik ble disse to trukket fra utstillingen. En opprørt Pendry måtte gjennomføre utstillingen med ekstra vakthold, og kunstneren mottok trusler og hets i lang tid etterpå.
- Jeg ville ikke at Baneheia-saken skulle ta hele fokus, sa Pendry til Morgenbladet. - Jeg gjør det ikke for å være kontroversiell, men fordi jeg har noe å si, hevder hun.
I kveld kommer Kate Pendry til oss fordi vi er nysgjerrige på hvordan det er å være én av svært få som slenger skikkelig med leppa i det offentlige rom. Vi vil snakke med henne om kunst. Og så tipper vi at hun avslører hvorfor hun hater prinsesser som pesten.