Svenskekongen har slengt med leppa igjen, og roste diktatoren i Brunei for fabelaktig kontakt med folket. Vi kaster oss ikke med i hylekoret - tvert imot jubler vi for Carl Gustafs utmerkede timing. Hvordan skulle vi ellers flytta fokus fra gneldretanta i Brasil?
Av
Lillian Vatnøy og
Anne Lindmo
Som alltid når det lakker og lir mot ukeslutt, kommer Store Studio til din unnsetning. Vi har utstrakt erfaring i dannet konversasjon over en lørdagscoctail, og forteller deg derfor hva du skal mene om dette og hint når din tid kommer.
Takk Carl Gustaf!
Hva skal du mene om nabofolkets kongehus? Jo, du skal være glad og takknemlig for at det ledes av en løs kanon hvis uttalelser stiller våre egne kongeblødmer i skyggen:
"Han har en kolossal nærhet til folket", sa svenskekongen da han kom hjem etter å ha besøkt diktatoren i Brunei. Idet han fulgte opp med "Brunei er et mer åpent land enn noe annet land man kan tenke seg," skjønte det norske kongehuset at de kunne puste lettet ut. Nå ville ingen bry seg om Haakons geografibommerter eller galle fra en gneldrete gammeltante - fokus var flyttet for denne gang.
 |
Kong Carl Gustaf: Var i Brunei. Havna i trøbbel. Må dra hjem for å få kjeft av statsministeren. Vi liker'n. (Foto: Scanpix) |
Norske medier var selvfølgelig ikke sene med å følge opp: ekspertkommentatorer ble hentet inn, og gamle svensketabber ble spadd fram. Og takk gud for det, for ellers kunne vi jo ikke ledd av at kongen gikk på sexklubb under et eller annet OL, eller hans åpenbart dustete (les: kritiske) uttalelser om norsk selfangst. Det sies at Carl Gustavs smått uheldige uttalelser skyldes at hans informasjonssjef og taleskriver ikke var med på reisen til Brunei. Det er en situasjon vi kjenner igjen fra vårt eget kongehus. Kong Harald kan jo heller ikke uttale seg uten at Sonja klapper ham på kneet - ett klapp for "jada, dette går bra", og to for "tyst! Nuh!".
Skytes ved soloppgang
 |
Eksempel på teit reklame. Don't try this at home, kids. Eller kidsa, som Ikea ville ha sagt. (Foto: www.ikea.no) |
Det kan kanskje virke litt voldsomt med en slik overskrift, men vi synes altså at du skal mene at de som står bak Ikeas nye, "festlige" reklamekampanje burde blitt kjølhalt, filleristet og rullet i tjære og fjær. Eller noe som klør litt mer, glava for eksempel. Du har sikkert sett plakatene: store, glansede bilder med slagordet "Screw Yourself". Vi ser med angst for oss møtet i reklamebyrået som har kokt sammen kampanjen:
Frank:"Vi trenger noe frekt, noe herlig frekt, noe som er helt crazy, eller 'out there' om du vil". Tenke, tenke, tenke...
Chim: "Hei gutta, jeg har en idé! Hva med 'Ikea - Screw Yourself'? Det er lixom litt crazy, 'to screw' kan jo bety pule, eller å lure noen eller 'ta 'rei et tak' lizzom. Men så betyr det på en måte at konseptet til Ikea er at man må skru selv, og så blir det litt sånn herlig fresht tulle-engelsk i uttrykket! Det er jo herlig frekt!"
Feil. Det er ikke frekt. Ikke fresht eller hipt. Kun dumt. Skikkelig, skikkelig dumt. Det som derimot er herlig, er at google-søk på ordkombinasjonen "Ikea" og "Screw yourself" ender opp med utallige treff på weblogger hvor brukerne uttrykker ting som "Buying furniture at Ikea? Are you fucking stupid? Go screw yourself!". Værs'god Ikea, det slagordet skal dere få av oss. Helt gratis.
 |
Hans Petter Moland røres til tårer etter ros for filmen "Beautiful Country". Skuespiller Bai Ling trøster. Vi ble også litt emo da vi så gråtebilledserien. (Foto: AFP) |
Og så noen korte, kontante utbrudd
Og til slutt noen kjappe, hvis noen spør hva annet som har vekket dine emosjoner denne uken:
 |
Sofia Coppola: Oscar til denne dama! Nå!
(Foto: Scanpix) |
- du er glad for at Carola har lovet å ta seg en lang pause.
- du er lykkelig over at du har fått se Prince og Beyoncé gjøre "Purple Rain" i duett. Gud er god.
- du er ekstremt rørt over at Hans Petter Moland får ros for spillefilmen "Beautiful Country".
- du er i ekstase over Sofia Coppolas "Lost in Translation" og ønsker mer enn noe annet i verden at hun for Oscar for den.
- du begynner å bli lei av å se de norske komiker-kukene viftende foran kamera og har alvorlig lyst til å se en kjendis-dåse kringkastet i all sin prakt.