skilleStemmer fra arkivetskilleLitteraturquizskille_slutt
litteratur_lesekunst_teorier_3_1_banner
Her er du: NRK.no > Nyheter > Kultur > Lesekunst > Teorier Sist oppdatert 13:28
Ansvarlig for sidene:
Tom Egil Hverven

 
Institusjonsteori

12. Feminismens omvurdering av historien

- Hvor kommer din egen interesse for institusjonsteorien fra?

Publisert 25.06.2002 11:36.
SE OGSÅ:
- For det første kommer den kanskje fra min sosiale erfaring, at jeg ikke kommer fra et borgerlig, dannet hjem, men fra arbeidermiljø, og dermed kanskje ble opptatt av å se spørsmålet om hva som gjelder som god litteratur i en sosial sammenheng, sier Irene Iversen.

Hun mener det har også med yrkesmessige erfaringer å gjøre: Hun har arbeidet i forlag, og slik kommet ganske nær inn på noen av mekanismene i det litterære feltet.

Utestengelsen av kvinner

- For det tredje interesserer jeg meg for og forsker i feministisk teori. I et kjønnsperspektiv er det mange trekk ved den litterære institusjonen som er ganske problematiske, særlig det at kunstinstitusjonen har hatt en tendens til å definere ut det kvinnelige og assosiere det med det lave.

Bøker som har blitt skrevet av og lest av kvinner har i stor grad vært utdefinert av kanon og av den gode smaken helt fram til i det siste. Det kan vi se om vi går gjennom de litteraturhistoriene som ble skrevet på 1800- og 1900-tallet.

Søstrene Brontë

Men det har heldigvis skjedd en omveltning de siste 20-30 årene. Mange kvinnelige forfattere som tidligere ikke var med på noen pensumlister eller i noen litteraturhistoriske fremstillinger, har i dag en helt annen status – mye på grunn av det arbeidet den feministiske litteraturforskningen har gjort med å trekke dem fram fra glemselen.

Blant dem som kan nevnes her, er Charlotte og Emily Brontë, som lenge var utdefinerte som “hverdagsrealister” og “kvinnelitteratur”, men som i dag regnes med blant skaperne av den engelske romanen.

Skram og Collett i Norge

- Feministisk forskning og institusjonskritikk handler om mye av det samme?

- Ikke alle feminister er interessert i institusjonsteori. Men de fleste feminister må på en eller annen måte forholde seg til kanon, det er nesten helt uunngåelig.

Det finnes mange eksempler: Amalie Skram var ikke i kanon for 30 år siden, eller så var det bare "Hellemyrsfolket" blant verkene hennes som var anerkjent, mens ekteskapsromanene ikke var det.

Og Camilla Collett har først i dag fått status som litterært betydningsfull, selv om hun før var regnet som politisk betydelig. Som sagt gjelder det samme den kvinnelige romanlitteraturen i England på 1800-tallet.

Maktkamp mellom kjønnene

Selv Virginia Woolf kan vi fremdeles se blir miskjent, selv om hun er en av de viktigste modernistiske forfatterne.

Fra et feministisk perspektiv er det interessant å se hvilken maktkamp som har utspilt seg mellom kjønnene i den litterære institusjonen rundt de litterære vurderingene, sier Irene Iversen.

DEN LITTERÆRE INSTITUSJON 
Litteraturens regler og normer
1. Bürger: grenser for litteratur
2. Bourdieu: kamp i det litterære feltet
3. Litteraturens tabuer: budskap og moral
4. Habermas: borgerlig offentlighet
5. Utskillingen av det urene
6. Smak som sosial distinksjon
7. Bloom og den litterære kanon
8. Skal kritikken selge bøker?
9. Kanon og kvinnelige forfattere
10. Den litterære institusjonen i Norge
11. Innkjøpsordningen setter grenser
12. Feminismens omvurdering av historien
13. Teori når boken er i krise

 
Forfattere
Verker
Teorier
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no