skilleStemmer fra arkivetskilleLitteraturquizskille_slutt
litteratur_lesekunst_teorier_3_1_banner
Her er du: NRK.no > Nyheter > Kultur > Lesekunst > Teorier Sist oppdatert 13:28
Ansvarlig for sidene:
Tom Egil Hverven

 
Institusjonsteori

6. Smak som sosial distinksjon

- For Bourdieu er kritikken av den rene kunsten også et politisk prosjekt?

Publisert 24.06.2002 15:29.
LYD OG VIDEO  Lyd Video
Hjelp | Mer lyd og video
- Ja. Han er en kritiker av det borgerlige samfunnets tendens til å definere det folkelige som det lave, og til å etablere kunstinstitusjonen gjennom det Bourdieu kaller for ”distinksjoner” – sosialt betingede skillelinjer, sier Irene Iversen.

Bourdieus måte å skrive om dette på er til dels emosjonelt ladet, han er sosialt og politisk indignert.

- Men Bourdieu kom selv ikke fra borgerskapet?

- Nei, han pleide å presentere seg som en bondesønn fra Gascogne. Hans far var først bonde i Pyrenéene, men ble senere postmann. Fra denne posisjonen, som nok er svært uvanlig i fransk universitetssammenheng, kommer han inn i den akademiske institusjonen og i kulturforskningen og kritiserer den.

Uttrykk for ubehag

Det kan være et poeng å merke seg at kritikken av den litterære institusjonen og av det rene litteraturbegrepet ofte har kommet fra dem som ikke selv har vokst opp med den borgerlige dannelsen, som ikke er innforstått med de borgerlige verdiene.

Kritikken av institusjonen er ikke bare en politisk kritikk, men også et uttrykk for ubehag ved de etablerte dannelseskodene.

Eksemplet Fløgstad

I Norge står Kjartan Fløgstad for en slik kritikk av den rene smaken. Han har systematisk talt til forsvar for det lave, ut fra en posisjon der han knytter seg til industriproletariatet på Vestlandet.

Selvsagt kan ingen si om Fløgstad at han ikke skriver godt eller ikke “hever” seg opp over det trivielle i måten han skriver på. Men han insisterer samtidig både i teori og i sin litterære praksis på at proletariatets “dårlige” smak er legitim, og han fremhever b-filmer, kriminallitteraturen, rockekulturen osv. som viktige kulturelle uttrykksformer og integrerer det i sin romankunst.

Bourdieu om smak og dømmekraft

- Bourdieu diskuterer også smak?

- Ja, hans mest kjente bok Distinksjonen (1979, norsk utg. 1995) er blant annet en kartlegging av smaken i Frankrike i Paris på 1960-tallet. Der viser Bourdieu hvordan den rene smaken dominerer i borgerlige miljøer, og hvilke utskillingsmekanismer som gjør seg gjeldende innenfor kunstfeltet.

- Dette handler ikke bare om litteratur og kunst, men om livsstil generelt?

- Livsstil, sammen med forholdet til kunst, møbler, mat, valget mellom katt eller hund – alle slike preferanser kommer med i Bourdieus kartlegging av smaken.

Bourdieu skriver i en definisjon av smaken: ”Smak er både en evne til oppfatte smak og en evne til å bedømme. Smak krever at man har sans for forskjeller og en distanse til det man skal bedømme”.

Evne til distansering

Dette med distanse er et viktig poeng. Bourdieu sier at det som er typisk for den rene smaken nettopp er en distansering fra det kroppslige og fra det sosiale – evne til slik distansering er en evne som skiller mellom de som har ”god smak” og de som ikke har det.

Innenfor den rene smaken er det for eksempel ikke regnet som bra å identifisere seg for mye med et kunstverk. Gjenkjennelsesglede er ikke særlig høyt vurdert som litterært kriterium. Selv om det i realiteten nok er noe av det som selger bøker.

DEN LITTERÆRE INSTITUSJON 
Litteraturens regler og normer
1. Bürger: grenser for litteratur
2. Bourdieu: kamp i det litterære feltet
3. Litteraturens tabuer: budskap og moral
4. Habermas: borgerlig offentlighet
5. Utskillingen av det urene
6. Smak som sosial distinksjon
7. Bloom og den litterære kanon
8. Skal kritikken selge bøker?
9. Kanon og kvinnelige forfattere
10. Den litterære institusjonen i Norge
11. Innkjøpsordningen setter grenser
12. Feminismens omvurdering av historien
13. Teori når boken er i krise

 
Forfattere
Verker
Teorier
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no