skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Amerikanske spionfly var på ulykkesstedet

Verdens mest avanserte spionfly var like ved ulykkesstedet da et Widerøefly styrtet i sjøen utenfor Gamvik 11. mars 1982. Dette er informasjon som kunne bidratt til å oppklare ulykka. I stedet har flyene blitt avskrevet som sovjetiske.

Publisert 09.11.2004 06:46. Oppdatert 09.11.2004 06:47.
Av Eirik Palm

Dokumenter NRK Brennpunkt har fått tak i, viser at det foregikk en topphemmelig, amerikansk etterretningsoperasjon utenfor Finnmarkskysten dagen da Mehamnulykka skjedde.

Norske myndigheter ble varslet foran hvert oppdrag med det superavanserte spionflyet RC 135. Det forteller den amerikanske jagerpiloten Robert Hopkins i Brennpunkt-dokumentaren "Hemmeligheten" på TV i kveld.

Topphemmelig

Dokumenter NRK Brennpunkt har fått tak i, viser at det foregikk en topphemmelig etterretningsoperasjon over Barentshavet 11. mars 1982, hvor en RC 135 og en SR 71 Blackbird deltok. Målet var teste det elektroniske overvåkningssystemet til sovjeterne.

SR 71 Blackbird fløy tilbake før ulykka skjedde, men RC 135 ble værende i luftrommet. Svært avansert utstyr gjør det mulig for dette flyet å fange opp og analysere det meste.

- Man kunne nærmest høre ut i evigheten om forholdene var gode, sier Hopkins som kjenner flyet og operasjonene som det deltok i, godt.

Avskrevet som russiske

Flere vitner har fortalt om fremmede fly i området ulykkesdagen.

En utskrift av radaren i Honningsvåg, viser bevegelsene i lufta rundt ulykkestidspunktet. Bildene viser blant annet to fly som tidligere ble forklart som russiske. Tidligere stasjonssjef ved Honningsvågradaren, Nils Olav Kristiansen, er ikke så sikker lenger når han ser på plottene på nytt:

– Det er vanlig at flyene som fløy mer enn 150 mil lenger øst, var sovjetiske. Sannsynligvis havnet de i den potten. Det som er ute i havet, er sannsynligvis et alliert fly.

Spesielle prosedyrer

I følge kildene var verdens mest avanserte spionfly nær ulykkesstedet da Mehamnulykka skjedde. Spiontoktet har aldri vært omtalt av kommisjonene som har gransket ulykka.

Steinar Bergheim var radaroperatør i Honningsvåg i 1980. Han forteller at det var bestemte prosedyrer under slike spiontokt:

– Det skulle ikke rapporteres på datasysstemet. Det skulle ikke loggføres.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no