skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Årsaken fremdeles uklar

Mehamnkommisjonen avslutta i dag høringene i Oslo. Selv om kommisjonen har fått nye opplysninger er det fortsatt vanskelig å si hva som skjedde da ulykka inntraff og 15 mennesker omkom, sier kommisjonsleder Gaute Gregusson.

Publisert 05.12.2003 15:30.
Av Helge Lyngmoe

Mehamnkommisjonen har etter denne femte runden med høringer avhørt rundt 130 av minst 175 personer. Denne uka har i hovedsak piloter, forsvarsfolk og sivile vitner sagt hva de opplevde i området ulykkesdagen.

Fløy ulovlige tokt

Uka starta med piloter og kolleger som fløy i Finnmark på den tiden og 11. mars. Kollegene av kaptein Per Hovring fortalte om en dyktig pilot som hadde stor respekt i miljøet. Per Hovring ble aldri funnet, og den første havarikommisjonen antyda langt på vei at Hovring hadde fått hjerteinfarkt og krampe som førte til at han sparka inn ene halerorspedalen, som igjen kunne vært årsak til ulykka.

Men vi som har fulgt denne høringa sitter igjen med et bilde av en kaptein som slett ikke var vågal eller tok dristige sjanser og som ikke hadde noen store plager i tiden forut for ulykka. Flere av de som var inne til avhør har også forklart seg til de tidligere kommisjonene, og flere av dem ga helt klart uttrykk misnøye med kommisjonenes arbeid. Karin Hovring var gift med kapteinen på LN-BNK. Hun har stor tiltro til Mehamnkommisjonen.

Turbulens?

Et annet spørsmål er om det var kraftig turbulens i tidsrommet da flyet forsvant. Noen piloter opplevde kraftig vind, mens andre med lang flygererfaring fortalte at flyforholdene i Finnmark er veldig bra på grunn av topografien, og avviste at turbulens kan ha forårsaka ulykka. Inger Luther, som mista faren i ulykka, er en av de pårørende som har fulgt høringene.

Torsdag vitnet en som var radaroperatør ved forsvaret i Vardø. Han var sikker i sine erindringer og fortalte om et ekko som radaren fanga opp. Disse radarne fanger som regel ikke opp widerøeflyene, fordi de flyr for lavt. Men ulykkesdagen så han et ekko mellom klokka 1325 og 1328. Twin Otteren ble borte rundt 1330.

Denne observasjonen stemmer med fisker Selius Hansen, som tidligere har forklart at han fra fiskebåten så et fremmed jagerfly som innhenta widerøeflyet. Utenlandske jagere hadde ikke lov å være så langt øst. Det gikk en forbudsgrense ved 24. lengdegrad.

Dokumentasjon forsvant

En tidligere offiser ved Bardu flystasjon fortalte at det var en tradisjon blant britene å ta med seg passasjerer på sightseeingturer til Finnmark, og han husker godt en kollega som var med på en tur rundt 1980 der flyturen bar langt øst for den lovlige grensa. Radarbildene ble automatisk fotgrafert for dokumentasjon. Men da filmen i kameraet skulle fremkalles, viste det seg at filmen var borte.

Dette føyer seg inn i rekken av forsvunnede logger og dokumentasjon. Tidligere stasjonssjef ved Luftforsvarets anlegg i Honningsvåg forklarte kommisjonen at de ikke hadde tatt inn noe spesielt i ulykkestidspunktet på radaren. Kommisjonen har brukt tid på å analysere andre kartutskrift, men problemet med noen av observasjonene er falske ekko - som kan oppstå - og feilmarginer. Dette blir en utfordring for kommisjonen å bringe klarhet i.

Enda gjenstår minst to høringsrunder, samt informasjon fra det britiske luftforsvaret. Først når alle data er samlet inn får vi kanskje vite hva som skjedde.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no