Den tidligere sjefen for luftstridskreftene sådde i dag tvil om forklaringen til major Per Gavin, som har fortalt om to britiske jagerfly på vei østover på dagen for Mehamn-ulykka.
Av
Helge Lyngmoe
- Dersom det ble observert fremmede jagerfly på radar skulle sjefen for Luftstridskreftene underettes umiddelbart. Det forklarte den tidligere sjefen Alf
Granviken under Mehamnhøringene i dag. Ifølge major Per Gavin ble det observert to britiske jagerfly på vei østover samme dag som Widerøes LN-BNK styrta i havet.
- Dersom Gavin hadde sett noe skulle han umiddelbart rapportert til overordnede, sa Granviken.
Ikke myndighet
Granviken er forundret over at Gavin skal ha beordret flyene til å lande, fordi han ikke hadde myndighet til det. Dessuten tviler Granviken på at britiske skvadronssjefen ville tatt ordre fra Gavin.
Under Natoøvelsen Alloy Express i mars 1982, var et tresifret antall fly med i øvelsen.
Flyforbudssone
Utenlandske jagere hadde ikke lov å krysse den 24. lengdegrad. Reglene var satt for ikke å provosere Sovjetunionen under den kalde krige.
Grensa gikk gjennom Finnmark og ulykka skjedde øst for 4. lengdegrad. Flere vitner og militærpersonell mener bestemt å ha sett to britiske Harrier jagerfly i nærheten av LN-BNK da ulykka skjedde.