skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Sår tvil om Harrier-observasjoner

Den tidligere sjefen for luftstridskreftene sådde i dag tvil om forklaringen til major Per Gavin, som har fortalt om to britiske jagerfly på vei østover på dagen for Mehamn-ulykka.

Publisert 05.12.2003 12:18.
Av Helge Lyngmoe

- Dersom det ble observert fremmede jagerfly på radar skulle sjefen for Luftstridskreftene underettes umiddelbart. Det forklarte den tidligere sjefen Alf
Granviken under Mehamnhøringene i dag. Ifølge major Per Gavin ble det observert to britiske jagerfly på vei østover samme dag som Widerøes LN-BNK styrta i havet.

- Dersom Gavin hadde sett noe skulle han umiddelbart rapportert til overordnede, sa Granviken.

Ikke myndighet

Granviken er forundret over at Gavin skal ha beordret flyene til å lande, fordi han ikke hadde myndighet til det. Dessuten tviler Granviken på at britiske skvadronssjefen ville tatt ordre fra Gavin.

Under Natoøvelsen Alloy Express i mars 1982, var et tresifret antall fly med i øvelsen.

Flyforbudssone

Utenlandske jagere hadde ikke lov å krysse den 24. lengdegrad. Reglene var satt for ikke å provosere Sovjetunionen under den kalde krige.

Grensa gikk gjennom Finnmark og ulykka skjedde øst for 4. lengdegrad. Flere vitner og militærpersonell mener bestemt å ha sett to britiske Harrier jagerfly i nærheten av LN-BNK da ulykka skjedde.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no