- Vindforhold i Finnmark kunne aldri vært årsak til at Twin Otter-flyet styrta i havet 11. mars 1982. Det sa kapteinens bror Jon Hovring (bildet) som i går kveld ble avhørt av Mehamnkommisjonen. Han var blant flere vitner som i går fortalte om sin kjennskap til broren Per Hovring og ulykkesdagen der 15 mennesker mista livet.
Av
Helge Lyngmoe
- Det kan være litt tungt, det dukker opp mange minner, men jeg synes det er viktig at man nå forhåpentligvis kan sette et punktum, og jeg bidrar gjerne. Ulykken har dessverre ikke blitt gransket så dypt som den burde fra dag én, sier Jon Hovring.
Den tidligere flyhavarikommisjonen la sterk vekt på tvil rundt hva slags helsetilstand kapteinen på LN BNK egentlig var i da han fløy. Familien har i alle årene etterpå opplevd dette som tungt.
Kapteinens bror, Jon Hovring, jobbet også i Widerøe. Hovring mener at Finnmarks topografi er svært gunstig for flyging: - Området er ikke spesielt vanskelig å fly i. Det var snakk om fralandsvind på 25 eller maskimalt 30 knop ulykkesdagen, og dette skaper sjelden eller aldri de store turbulente forholdene.
Hovring tror man nå nærmer seg svaret på hva ulykken skyldtes: - Jeg er viss på at denne kommisjonen vil legge fram en mye mer nyansert rapport enn det de tidligere kommisjonene har prestert.