skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 
Mehamnhøringa i Oslo:

- Vind kunne ikke ha forårsaket ulykken

- Vindforhold i Finnmark kunne aldri vært årsak til at Twin Otter-flyet styrta i havet 11. mars 1982. Det sa kapteinens bror Jon Hovring (bildet) som i går kveld ble avhørt av Mehamnkommisjonen. Han var blant flere vitner som i går fortalte om sin kjennskap til broren Per Hovring og ulykkesdagen der 15 mennesker mista livet.

Publisert 02.12.2003 09:55.
Av Helge Lyngmoe

- Det kan være litt tungt, det dukker opp mange minner, men jeg synes det er viktig at man nå forhåpentligvis kan sette et punktum, og jeg bidrar gjerne. Ulykken har dessverre ikke blitt gransket så dypt som den burde fra dag én, sier Jon Hovring.

Den tidligere flyhavarikommisjonen la sterk vekt på tvil rundt hva slags helsetilstand kapteinen på LN BNK egentlig var i da han fløy. Familien har i alle årene etterpå opplevd dette som tungt.

Kapteinens bror, Jon Hovring, jobbet også i Widerøe. Hovring mener at Finnmarks topografi er svært gunstig for flyging: - Området er ikke spesielt vanskelig å fly i. Det var snakk om fralandsvind på 25 eller maskimalt 30 knop ulykkesdagen, og dette skaper sjelden eller aldri de store turbulente forholdene.

Hovring tror man nå nærmer seg svaret på hva ulykken skyldtes: - Jeg er viss på at denne kommisjonen vil legge fram en mye mer nyansert rapport enn det de tidligere kommisjonene har prestert.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no