skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Radaroffiser bekrefter Harrier-observasjon

Oberstløytnant Per Gavin bekreftet i dag overfor ranskingskommisjonen det han sa til NRK Brennpunkt: Det var to britiske Harrier jagerfly øst for flyforbudssonen i Finnmark samme dag som Mehman-ulykken.

Publisert 22.10.2003 13:41.
Av Erik Veigård, NTB

Per Gavin
Tidligere oberstløytnant Per Gavin var operativ sjef ved radarstasjonen på Sørreisa i 1982. Han gjorde observasjonen på radarskjermer som viste bilder fra flere radarstasjoner, blant annet fra Kautokeino.

Per Gavin var et av de mest sentrale vitnene i NRK Brennpunkts program om Mehamn-ulykken i november i fjor. Programmet belyste teorien om at et fremmed jagerfly kunne ha kollidert med Twin Otter-flyet og forårsaket Mehamn-ulykken der 15 mennesker omkom 11. mars 1982.

Øst for 24

– Flyene kom fra Tromsø og fløy nordøstover. Etter en stund fikk vi inn radarplott fra Kautokeino som viste at flyene passerte 24 grader øst. Det er grensen for hvor langt øst utenlandske fly hadde lov til å fly, fortalte Gavin.

Han ble så irritert over de britiske flyenes brudd på reglene at han ringte den britiske skvadronsjefen og ga beskjed om at flyene hans var «grounded» (satt på bakken og ikke fikk fly). Han protesterte ikke et øyeblikk, og det fikk meg til å tro at han visste om flygingen, sa Gavin.

Senere på dagen landet et skadet Harrier jagerfly på Bardufoss, angivelig med skader fra øvelsesskyting fra Setermoen.

Tirsdag vitnet tidligere flymekaniker Asbjørn Skovro om skadene på flyet, som han ikke syntes rimte med forklaringen om et skadet missil under øvelsesskyting.

Ikke notert

Spørsmålet for granskningskommisjonen blir dermed om det skadde Harrier-flyet kan ha fått skadene under en kollisjon med Widerøe-flyet ved Mehamn. Derfor har kommisjonen et stort puslespill med å få de ulike vitneutsagnene om Harrier-aktivitet denne dagen til å stemme med logger og journaler over de britiske flyenes avgangs- og landingstider.

Det har ikke gjort jobben lettere at flere logger ser ut til å være ufullstendig ført, blant annet at det ikke er notert når fly har bedt om prioriterte landinger på grunn av skader eller tekniske problemer.

Loggen er borte

Per Gavin, som nå er pensjonist, har også fått beskjed fra Sørreisa radarstasjon om at loggen fra den aktuelle hendelsen med de britiske flyene er borte.

– Det synes jeg er merkelig. Den aktuelle dagen ga jeg endatil uttrykkelig beskjed om at loggen skulle føres helt nøyaktig, sa Gavin til granskningskommisjonen.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no