Oberstløytnant Per Gavin bekreftet i dag overfor ranskingskommisjonen det han sa til NRK Brennpunkt: Det var to britiske Harrier jagerfly øst for flyforbudssonen i Finnmark samme dag som Mehman-ulykken.
Av Erik Veigård, NTB
|
Per Gavin |
Tidligere oberstløytnant Per Gavin var operativ sjef ved radarstasjonen på Sørreisa i 1982. Han gjorde observasjonen på radarskjermer som viste bilder fra flere radarstasjoner, blant annet fra Kautokeino.
Per Gavin var et av de mest sentrale vitnene i NRK Brennpunkts program om Mehamn-ulykken i november i fjor. Programmet belyste teorien om at et fremmed jagerfly kunne ha kollidert med Twin Otter-flyet og forårsaket Mehamn-ulykken der 15 mennesker omkom 11. mars 1982.
Øst for 24
– Flyene kom fra Tromsø og fløy nordøstover. Etter en stund fikk vi inn radarplott fra Kautokeino som viste at flyene passerte 24 grader øst. Det er grensen for hvor langt øst utenlandske fly hadde lov til å fly, fortalte Gavin.
Han ble så irritert over de britiske flyenes brudd på reglene at han ringte den britiske skvadronsjefen og ga beskjed om at flyene hans var «grounded» (satt på bakken og ikke fikk fly). Han protesterte ikke et øyeblikk, og det fikk meg til å tro at han visste om flygingen, sa Gavin.
Senere på dagen landet et skadet Harrier jagerfly på Bardufoss, angivelig med skader fra øvelsesskyting fra Setermoen.
Tirsdag vitnet tidligere flymekaniker Asbjørn Skovro om skadene på flyet, som han ikke syntes rimte med forklaringen om et skadet missil under øvelsesskyting.
Ikke notert
Spørsmålet for granskningskommisjonen blir dermed om det skadde Harrier-flyet kan ha fått skadene under en kollisjon med Widerøe-flyet ved Mehamn. Derfor har kommisjonen et stort puslespill med å få de ulike vitneutsagnene om Harrier-aktivitet denne dagen til å stemme med logger og journaler over de britiske flyenes avgangs- og landingstider.
Det har ikke gjort jobben lettere at flere logger ser ut til å være ufullstendig ført, blant annet at det ikke er notert når fly har bedt om prioriterte landinger på grunn av skader eller tekniske problemer.
Loggen er borte
Per Gavin, som nå er pensjonist, har også fått beskjed fra Sørreisa radarstasjon om at loggen fra den aktuelle hendelsen med de britiske flyene er borte.
– Det synes jeg er merkelig. Den aktuelle dagen ga jeg endatil uttrykkelig beskjed om at loggen skulle føres helt nøyaktig, sa Gavin til granskningskommisjonen.