| |
Ofte virvelvind ved ulykkesstedetBrynjulf Isaksen (71) fra Gamvik har flere ganger sett virvelvinder utenfor Omgangslandet, ikke langt fra stedet der Widerøes Twin Otter LN-BNK styrtet i havet 11. mars 1982. Publisert 26.06.2003 15:00. Oppdatert 26.06.2003 15:02.
–En sånn virvelvind eller tuillvind har jeg sett mange
ganger ved Teistebergan utenfor Omgangslandet. Den kan bli ganske stor, kanskje en 10-20 meter høy, sa Isaksen da han torsdag ble avhørt av den nye granskingskommisjonen etter Mehamn-ulykken.
VærfenomePiloter som deltok i søket etter det havarerte flyet, har tidligere forklart at de så et lignende værfenomen den 11. mars 1982.
Et annet vitne, Ingrid Johansen (70), fortalte at hun
ulykkesdagen så et klumpete jetfly som fløy veldig lavt over Gamvik. Observasjonen ble gjort mens hun vasket skolen i bygda sammen med en nå avdød kollega. De startet arbeidet i 13-tiden, men Johansen er ikke i stand til å si nøyaktig når hun så jagerflyet.
Så jetflyTwin Otter-flyet styrtet i havet sørøst for Gamvik like før klokken 13.30.
–Jeg husker godt jetflyet. Det fløy så lavt og lagde så mye lyd at det nesten flerret pappen av hustakene. Og senere på dagen så vi flere andre fly, som deltok i søket etter Widerøe-flyet, sa Johansen.
Hun la til at hun om sommeren en gang det året igjen var vitne til at jagerfly fløy lavt ved Gamvik.
Det var to fly som fløy så lavt at de ikke syntes bak kirken.
–Jeg syntes det var forferdelig og ringte til NATO i Honningsvåg. Jeg har ikke sett slike jagerfly siden da, sa hun.
(NTB)
Siste saker:
|
|
Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
|
|
|
|
| |
Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.
| |
|
|
Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.
| |
|
Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten?
Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.
| |
|
Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamnkommisjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.
| |
|
Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.
| |
|
Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.
| |
|
Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.
| |
|
De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.
| |
|
Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.
| |
|
Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
|
|
|