skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

– Rule Britannia

Oppgjør med fortiden er ikke britiske myndigheters sterkeste side. Hva er det som er så uhørt ved å spørre om britenes lurvete holdning til flyforbudssonen i Finnmark? spør NRK Finnmarks kommentator Jakob Arvola.

Publisert 16.12.2002 13:29.
Nato-medlemsskap forplikter. Det vet enhver norsk forsvars- eller utenriksminister som må stå oppreist på fjernsyn og forklare amerikanske presidenter. Og Nato-medlemsskap fordrer disiplin. Enige og tro om så Dovre måtte falle - slik kan man oppsummere den alvorlige sikkerhetspolitiske siden ved alliansen. - Vi visste ingenting, fastslår tidligere norske regjeringsmiljøer fra 1980-tallet når vi spør om jagerflyaktiviteten over Finnmark i 1982. - Hva er det dere antyder? fnyser britiske myndigheter når journalister ringer om saken. Enigheten er massiv. Men i vinter har noen snakket og brutt et hellig løfte: troskapen til systemet. Det har norske forsvarsfolk gjort.

Det klamme grepet om sannheten

Etter alt å dømme skal den kommende granskningskommisjonen tilbringe tid med å etterspore britisk flyaktivitet i Finnmark i 1982. Påstandene er mange, skarpe og ikke til å misforstå: Det var en holdning blant enkelte flygere i Royal Air Force opp gjennom hele den kalde krigen som kan oppsummeres slik: Vi flyr hvor vi vil, og flyforbudet øst i Finnmark er laget av skrivebordsbyråkrater som har et teoretisk forhold til operativ virkelighet.

Margaret Thatcher, britisk statsminister 1979-1990.
Foto: Scanpix
Britiske pressefolk som har jobbet noen år, vet litt om engelsk offentlighetsprinsipp. Selv alle kringkastingers store mor, BBC, gjorde seg sine erfaringer med sensurspøkelset - helt opp i åttiårene. For britiske myndigheter var religionskonflikten i Nord-Irland maktpåliggende å ha under mediekontroll.

Man må være villig til å forstå det tilspissede i denne dyptgripende delen av europeisk historie for å skjønne pressesensuren. Sensur er et begrep med sterk negativ klang, men sammenhengen lar seg forklare, selv om det er ubehagelig å prøve å forstå. Engelsk påståelighet fikk fritt offentlig spillerom da Mehamn-saka ble løftet over til de britiske øyer etter NRKs dokumentar.

De frekke spørsmålene

Royal Air Force - smak på navnet. De som er opptatt av historie får bilder i hodet: Dristige heltebragder over Dresden i februar 1945, brunbarkede menn i lærhjemler over sanddynene i Nord-Afrika i lavtflygende speiding etter ørkenrev Rommels baser i 1941. De hvite klippene i Dover, kameratskap, norsk takknemlighet. Hemmelige flygninger i Finnmark under den kalde krigen bryter med bildet.

- Uhørt, absolutt uhørt, sa squadron leader Elaine Mcleod, pressetalskvinne i RAF til VG etter NRK-programmet. - Det er eiendommelig at det som først ett menneske så og trodde han visste hva var, det har nå "alle" sett, og det "var" en britisk Harrier, fortsetter hun med skadefro sarkasme.

Men når en norsk parlamentarisk kommisjon banker på døren og stiller de samme spørsmålene, kan britisk arroganse ikke brukes som avvæpnende taktikk. Da blir man nødt til å sette seg ned og snakke ærlig om engelske holdninger.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no