skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Så skader på jagerfly

En tidligere bakkeutstyrstekniker på Bardufoss flystasjon sier at også han så kraftige skrammer på Harrier-jageren som landet på Bardufoss 11. mars 1982.

Publisert 28.11.2002 10:12.
Stein Trondsen sier til VG at han fortalte om dette til sin nærmeste overordnede, men at han aldri har sagt det til noen andre. Han er det tredje vitnet som opplyser å ha sett skader på Harrier-flyet etter Mehamnulykken.

Skroget skadet

Om morgenen etter at Harrier-flyet nødlandet gikk Trondsen sin vanlige sjekkrunde på flystasjonen. Han forteller at alt virket normalt helt til han kom til hangaren med det britiske flyet. Der var det flere folk enn vanlig, og Trondsen sier at han oppdaget at flyet var skadet.

– Skaden strakte seg en til to meter langs skroget, som
betydelige fordypninger og skrammer i metallplatene. Endringene i metallets kontur var godt synlige, så jeg tenkte at dette flyet har jammen fått seg en real trøkk, sier Trondsen til VG.

Bekreftes av flere

Tidligere denne uken har også Trondsens overordnede, kaptein Birger Kristensen i den flytekniske skvadronen fortalt at han så skader på flyet i hangaren da han låste seg inn der like før midnatt 11. mars 1982, dagen da Mehamnulykken skjedde.

(NTB)

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no