skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

– Ingen utvei

Onsdag formiddag denne uka fantes det ingen steder å gjemme seg. Indisiene ble for sterke. Mehamnulykka kan åpne et nytt og ubehagelig kapittel i norsk kaldkrigs-historie, mener NRK Finnmarks kommentator Jakob Arvola.
Arvola er redaksjonssjef i NRK Finnmark.

Publisert 23.11.2002 15:17.
NRK Brennpunkt har aldri hevdet at et eller flere jagerfly kolliderte med Widerøes Twin Otter den gangen i 1982. Dette blir en oppgave for den kommende granskningskommisjonen å gripe fatt i, bevise eller motbevise. Det NRK imidlertid har påvist denne uka, er at det var britisk jagerflyaktivitet i området.

I Gamvik sitter Grete Mortensen og nikker stille: – Det var jo det jeg prøvde å fortelle. Et trettitalls andre vitner slår ring rundt henne. Lydbåndopptakene NRK offentliggjorde, viser at Mortensen hele tiden har hatt rett i at hun varslet kommisjonen om observasjonene sine.

På NRK Dagsnytt Atten ble tidligere kommisjonsleder Wilhelm Mohr konfrontert med dette. Det kunne vært svært avklarende om Mohr hadde svart på hvorfor Mortensen ikke ble møtt med større nysgjerrighet. Men det kom aldri noe svar.

Under ed?

Og nå er det ingen utvei lenger. De som vet, må snakke. Og de som skal spørre, må stille spørsmål som er grundig forberedte. Kanskje bør de måtte gjøre det med loven i hånd. Vi kan nemlig lære litt av Lundkommisjonens mandat og arbeidsmåte. I avhørsrommet til kommisjonsleder Lund var tjenestefolk i forsvar og politi, politikk og forvaltning nødt til å åpne seg, enten de ville eller ikke. Det ble en ubehagelig affære. Men det ble rent i krokene etterpå.

Den kalde krigen, et lukket finnmarkskapittel

I USA sitter byråkrater i den amerikanske statsforvaltningen daglig og gjennomgår dokumenter som er modne for offentligheten og verdens historikere. CIA, FBI og amerikansk forsvar ser den ene hemmeligstemplede rapporten etter den andre havne på internett, søkbar for hvem det måtte være som har tilgang til en datamaskin. Dette er et av nøkkelprinsippene i amerikansk demokrati: Du har rett til å vite.

I Norge har journalister, forfattere og privatpersoner måttet ta denne kampen møysommelig og med betydelig grad av motstand fra et bortimot samlet statsapparat. Widerøe-flyger Ulf Larsstuvold har brukt år på dette. Andre har resignert, trukket på skuldrene og latt stat og politikere drive sin hermetisering av historien i fred. Blant annet derfor er den kalde krigen i Finnmark fremdeles et lukket og godt gjenlimt kapittel.

Selv om det etterhvert, under den nye granskningskommisjonens arbeid, skulle vise seg at de britiske flyene slett ikke hadde noe med ulykken å gjøre, gir hemmeligholdet og vitnebehandlingen rundt det som skjedde et innblikk i hva som kan ha stått på spill: En stormakt som skulle i krig mot Argentina få uker etterpå. Norsk kontroll over egne politiske vedtak. Omstridt norsk basepolitikk. En ustadig politisk oppslutning om Nato-medlemsskap. Profesjonskamp og politiske masker. Frykten for hva Sovjetunionen ville tro og foreta seg. Og midt oppi alt, et fabelaktig arbeidsredskap: denne særegne, desperate norske taushetsplikten.

I saken om Mehamnulykka ser det ut som om det har luktet svidd gummi på mange forsvarskontorer etterhvert som graderingsstemplene har gått varme. Hvis dét er tilfelle, er spørsmålet helt uunngåelig, ubehagelig men tvingende nødvendig: Var det omtenksomme politiske hender med da stempelslagene falt? Hvem visste? Å sitte som medlem i den nye granskningskommisjonen blir en alvorlig og ansvarstung oppgave.

Kommentar skrevet av Jakob Arvola

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no