SE OGSÅ: |
|
|
ALT OM: |
|
Like før klokken halv to den 11. mars 1982 var førskolelærer Grete Mortensen ute og lekte med barna ved skolen i Gamvik. Plutselig hører hun en skremmende, høy flydur, og ser kraftig sjøsprøyt ute ved kysten.
– For meg hørtes det ut som et fly som styrtet, forklarte hun til havarikommisjonen.
Flystyrt i havet
|
Grete Mortensen |
Og det var nettopp det det var. Til tross for bra vær og blå himmel hadde Widerøes flight 933 på vei fra Berlevåg til Mehamn styrtet i havet. Alle om bord omkom momentant. Grete Mortensens observasjon var avgjørende for at flyvraket raskt ble funnet.
Men Grete Mortensen hadde sett noe mer. Like etter at hun hørte lyden fra flystyrten kom et jagerfly i lav høyde fra stedet der lyden kom fra. Flyet fløy lavt over Gamvik og forsvant vestover.
Det viste seg raskt at Grete Mortensen ikke var alene om å ha sett fremmede jagerfly i havariområdet. Over 30 vitner har rapportert om slike fly – mange av dem fortalte om mørke, kompakte jagerfly som hadde fløyet ekstremt lavt over Berlevåg, Gamvik og Mehamn. Og mange av vitnene kunne også gi en helt eksakt tidsangivelse for når de hadde sett de fremmede flyene.
Eksperter tviler
Til tross for den overveldende mengden av vitner valgte flyhavarikommisjonen å ikke tro på dem. I stedet ble det lansert en forklaring om at Twin Otteren skulle ha blitt brukket i stykker av uvanlig sterk turbulens, kombinert med at piloten samtidig fikk et illebefinnende – en forklaring flyeksperter har svært vanskelig for å tro på. Observasjonene av fremmede fly i havariområdet ble bortforklart.
Mange av dem som forklarte seg er bitre den dag i dag over at de oppfatter seg stemplet som løgnere. Etter sterkt press ble saken gransket på nytt i 1987. Flere vitner meldte seg, men konklusjonen ble den samme: Det hadde ikke vært fremmede fly i området, som kunne hatt noe med ulykken å gjøre.
NRK Brennpunkt kan nå dokumentere at dette var feil.