skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Vanskelige vitner

Den 11. mars 1982 styrtet et Twin Otter-fly fra Widerøe i havet utenfor Gamvik i Finnmark. 15 mennesker omkom. Hva som egentlig skjedde er fremdeles en gåte. Nå kan NRK Brennpunkt i samarbeid med NRK Finnmark bringe nye oppsiktsvekkende opplysninger som kan bidra til at saken endelig blir oppklart.

Publisert 16.11.2002 19:29.
SE OGSÅ:
ALT OM:
Like før klokken halv to den 11. mars 1982 var førskolelærer Grete Mortensen ute og lekte med barna ved skolen i Gamvik. Plutselig hører hun en skremmende, høy flydur, og ser kraftig sjøsprøyt ute ved kysten.

– For meg hørtes det ut som et fly som styrtet, forklarte hun til havarikommisjonen.

Flystyrt i havet

Grete Mortensen
Og det var nettopp det det var. Til tross for bra vær og blå himmel hadde Widerøes flight 933 på vei fra Berlevåg til Mehamn styrtet i havet. Alle om bord omkom momentant. Grete Mortensens observasjon var avgjørende for at flyvraket raskt ble funnet.

Men Grete Mortensen hadde sett noe mer. Like etter at hun hørte lyden fra flystyrten kom et jagerfly i lav høyde fra stedet der lyden kom fra. Flyet fløy lavt over Gamvik og forsvant vestover.

Det viste seg raskt at Grete Mortensen ikke var alene om å ha sett fremmede jagerfly i havariområdet. Over 30 vitner har rapportert om slike fly – mange av dem fortalte om mørke, kompakte jagerfly som hadde fløyet ekstremt lavt over Berlevåg, Gamvik og Mehamn. Og mange av vitnene kunne også gi en helt eksakt tidsangivelse for når de hadde sett de fremmede flyene.

Eksperter tviler

Til tross for den overveldende mengden av vitner valgte flyhavarikommisjonen å ikke tro på dem. I stedet ble det lansert en forklaring om at Twin Otteren skulle ha blitt brukket i stykker av uvanlig sterk turbulens, kombinert med at piloten samtidig fikk et illebefinnende – en forklaring flyeksperter har svært vanskelig for å tro på. Observasjonene av fremmede fly i havariområdet ble bortforklart.

Mange av dem som forklarte seg er bitre den dag i dag over at de oppfatter seg stemplet som løgnere. Etter sterkt press ble saken gransket på nytt i 1987. Flere vitner meldte seg, men konklusjonen ble den samme: Det hadde ikke vært fremmede fly i området, som kunne hatt noe med ulykken å gjøre.

NRK Brennpunkt kan nå dokumentere at dette var feil.

LENKER
Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no