Hopp til innhold

Mener annonser fra Google er rasediskriminerende

Forskere ved Harvard mener Googles annonsesystem kobler folk med afroamerikanske navn til kriminalitet.

Google

Google gjør forskjell på folk måten de har bygget opp annonsesystemet på, mener amerikanske forskere.

Foto: RENE TILLMANN / AP

De færreste har sikkert reflektert noe særlig over hva slags annonser som følger med når man googler venner og kjente. I tillegg til vanlige søkeresultater, dukker det ofte opp en lenke eller to som er betalt av firmaer, såkalte sponsede annonselenker.

Nå har forskere gått i dybden på Googles annonsesystem og mener de har avdekket et system basert på fordommer.

Latanya Sweeney er professor ved Harvard og har utført undersøkelsen. Hun påstår at forskerne har avdekket at Google kobler folks navn til kriminelle aktiviteter.

Darnell er kriminell

For heter du Darnell, Kareem eller Lakisha, er det 25 prosents større sjanse for at du blir presentert for en lenke som indikerer enn kriminell fortid enn om navnet ditt er Jack eller Jill.

Sweeneys undersøkelse viser at de afroamerikanske navnene ofte ledet til steder hvor man kan søke i folks kriminelle rulleblad. Navn forbundet med hvite amerikanere førte til nettsider der man finner personens kontaktinfo.

Undersøkelsen er basert på søk i 2184 navn som er statistisk typiske for afroamerikanere og hvite amerikanere. Navnene ble tastet inn på google.com og reuters.com som har annonser fra Google.

Sweeney sier til BBC at det er mindre enn én prosents sjanse for at annonsene dukket opp tilfeldig, og at resultatet utvilsomt peker i retning av diskriminering.

Skylder på annonsørene

Noen beklagelse fra søkegiganten foreligger ikke med det første. Google kjenner seg ikke igjen i anklagene, og mener de umulig kan ha kontroll med hvordan annonsene utformes.

– Det er opp til annonsørene å avgjøre hva slags søkeord de velger å bruke i annonsene, sier søkegiganten til BBC.

– Google har en holdning som tilsier at vi ikke tillater annonser som går i mot organisasjoner, personer eller grupper av mennesker, sier en talsmann for selskapet.

Bør rydde opp

Sweeney mener hun trenger mer informasjon om Googles hemmelige søkesystem for å kunne konkludere med hvor roten til problemet ligger. Men Google rangerer annonsene etter antall klikk, og dermed kan resultatene også ses på som samfunnets egne fordommer da de mest leste annonsene får størst eksponering.

– Når folk klikker på en annonse fremfor en annen, endres balansen over tid, sier Sweeney.

Hun mener Googles søketeknologi også bør brukes til å motvirke diskriminering.

– Annonsene ved navnesøk kommer ut i en spesiell kontekst, og det er teknologien som kontroller denne konteksten. Dermed bør samme teknologi benyttes for å sette navnesøk i en ikke-diskriminerende sammenheng, mener hun.