Lufthavnsjef Per Jarle Ingstad forteller at den virkelige feiringen Værnes skjer til sommeren under et stort flyshow i juni.
Foto: AvinorHer er èn av kakene som passasjerene på Værnes får smake på når flyplassen feirer 100 år.
Foto: Bjørn Solli / NRKEinar Sem-Jacobsen var en av de første flypionerene i Norge. Han ble den første til å lette med et fly fra Værnes.
Foto: UkjentHer leter flyet 'Olav Tryggvessøn' fra flystripa på Værnes den 26. mars 1914.
Foto: Ukjent– Dette er en stor dag. Vi er den eldste operative lufthavna i Norge og det er vi selvsagt stolte over, sier lufthavnsjef Per Jarle Ingstad i Avinor.
I avgangsterminalen er det i dag dekket på til fest. Hvitdukene er lagt på bordene, tallerkener er stablet og kakespadene er nyvasket.
– Passasjerene i dag vil få servert kaffe og kake gjennom hele dagen, sier Ingstad.
Men en travel flyplassterminal er ikke det mest egnede stedet for å tenke over 100 år med flyhistorie.
– Det blir vanskelig å fortelle flyplasshistorien til alle passasjerene i dag, erkjenner lufthavnsjefen. Men det kan hende det dukker opp noen overraskelser, men ingenting er planlagt, sier Ingstad.
100 år med flyhistorie
Den 26. mars 1914 satte pilot Einar Sem-Jacobsen og mekaniker Johannes Nilsen seg opp i et enkelt fransk fly som fikk navnet Olav Tryggvessøn. Etter å ha slitt med tekniske problemer og vind greier de to endelig å ta av fra landingsstripa på Værnes rundt klokken 18 denne dagen i mars.
Fra den første flyturen har utviklingen av lufthavna gått slag i slag.
Rullebanen har blitt flyttet, forlenget og forbedret en rekke ganger. Terminaler har blitt bygd, brent ned og bygd opp igjen. Større enn sist gang.
Syden, Split og Stavanger er blant destinasjonene som nå bare er en flytur unna.
I løpet av årene har verden kommet stadig nærmere Trøndelag.
– Vi har hatt en voldsom utvikling de siste åra. Så langt er det ingen grunn til å tro at den vil stoppe opp, sier ruteutvikler i Avinor, Nina Jensen.
Les også:
Værnes inn i framtida
Flyplassen har de siste årene vært igjennom en stor ombyggingsfase. Terminalen er blitt forstørret, nytt bagasjebånd er installert og rullebanen er også blitt utbedret.
Totalt er det investert 1 milliard kroner på ulike prosjekter.
– Vi må fortsette å utvikle flyplassen for å kunne håndtere trafikken. Utenlandsterminalen vil møte kapasitetsutfordringene først. Her vil det være behov for å øke kapasiteten i ankomsthallen. I tillegg vil blant annet et eget bagasjeanlegg og sikkerhetskontroll for utenlandstrafikken etter hvert tvinge seg fram, sier lufthavnsjef Per Jarle Ingstad.