I dag ble det klart at Olav Viksmo-Slettan, kjent fra blant annet Store Norske, Sommeråpent og Reparatørene på NRK, skal kommentere de tre tv-sendingene i Eurovision Song Contest i mai. Viksmo-Slettan gleder seg til å ta fatt på arbeidet.
- Det er utrolig moro å bli spurt, forteller han.
Les: - Ikke som å hoppe etter Wirkola
- Nå har jeg jobbet med norsk musikk de siste 1 ½ åra, og folk kan syns hva de vil om MGP, men vi hører på lassevis av MGP-låter hele tiden. Mange av de store slagerne som spilles på radio er MGP-låter, og ofte er folk ikke en gang klar over at låtene har vært med i Melodi Grand Prix!
Olav Viksmo-Slettan snakker om sin nye jobb i Nitimen i dag onsdag. Hør innslaget i reprise her:
Ikke monopol på smak
Viksmo-Slettan, som på privaten knyttes til litt hardere musikk enn den man vanligvis forbinder med MGP, forteller at det har vært mye rart blant de bidragene han har rukket å høre igjennom så langt.
- Enkelte av de østeuropeiske låtene syns jeg jo er litt spesielle, men det er kanskje sånn de tenkte om oss i Norge på 70- og 80-tallet, undres han.
- Dessuten skal man ha respekt for alle artistene. Folk og kulturer liker forskjellige ting, og vi har ikke noe monopol på smak her i Norge. Jeg er tung metallfan, men har ikke noe trøbbel med å høre på dette, for det.
Les:
Allsidig mann
Aldri en kjedelig arbeidsdag for Olav & co.
Foto: NRKOlav Viksmo-Slettan startet sin karriere i NRK allerede i 1992, og har siden den gang jobbet med diverse radio og tv-programmer, i tillegg til å ha gitt ut hele syv bøker om alt fra fotball, hevn, mekking og papparollen, for å nevne noen. I år 2000 var Viksmo Slettan sammen med Børge Ousland den første i verden til å direktesende en Nordpol-ekspedisjon og som reporter for Nitimen har han gjort stunt som å bestige Monolitten under direktesending og bryte lydmuren i jagerfly. Nå begir han seg ut på noe som kanskje ikke er like dristig, men minst like skummelt.
- Dette er en av de mest omdiskuterte rollene i medie-Norge, hva tenker du om det?
- Det har jeg ikke tenkt å tenke så mye på. Jeg har jobbet i NRK så lenge at jeg må stole på meg selv, og den jobben jeg gjør. Samtidig kan jeg ikke gjøre alle til lags, det er en ubarmhjertelig rolle.
Se video: Slik gikk det da ESC-programlederne lærte seg Eurovision-dansen.
Mye kan skje på direkten
Olav sammen med Hanne Hoftun, som kommenterer Eurovision-sendingene på radio i år.
Foto: Hilde Bruvik / NRKViksmo-Slettan tror ikke han kommer til å være en spesielt slem kommentator.
- Jeg kommer fra Hedmark, og vi er mest kjent for å være ganske lune. Jeg kan ikke prøve å være noe jeg ikke er. De som har hatt kommentatorrollen før meg, har hatt sine styrker og kule sider. Jeg kommer ikke til å prøve å etterlikne de syrlige og elegante kommentarene til Jostein Pedersen, og jeg er ikke like lett på fot som Hanne og Synnøve. Men jeg kommer nok til å være litt lun og humoristisk, mener Viksmo-Slettan.
Les også:
Om alt oppstyret rundt Synnøve Svabø og hennes rolle som kommentator i fjor, sier Olav at han håper han slipper å oppleve det samme.
- Synnøve leverte tre kjempebra sendinger, og så svirra det litt fort på slutten. Synnøve er ei flink dame, og det som skjedde henne, kan skje hvem som helst. Vi som er publikum skal være klar over at det kan være mange grunner til at ting høres ut som de gjør, sier Olav, og forteller om en direktesendt 17.mai-sending der han med venstre hånd holdt unna en overstadig beruset og svært pågående tilskuer, mens han med den andre holdt en mikrofon og prøvde å snakke så normalt som mulig inn i kamera.
Skal slå fjorårets seertall
Olav Viksmo-Slettan klar for nye eventyr.
Foto: Ekroll, Anne Liv / NRKI fjor fulgte 2 003 000 seere Eurovision-finalen fra Moskva på NRK1. På det meste satt hele 2 292 000 foran skjermen, altså nesten halve Norges befolkning.
- Vi skal slå fjorårets seertall, slår Viksmo-Slettan bombastisk fast.
- Men de tallene blir så absurde at jeg ikke klarer å ta dem inn over meg. En bok jeg skrev solgte i 20.000 eksemplarer, og jeg husker jeg tenkte at det jo er ekstremt mange mennesker hvis du stiller dem i en kø. Men jeg blir ikke nervøs, det er det samme om det er 800.000 eller to millioner seere – en sending er en sending, og dem har jeg gjort en del av, sier han og røper at han kommer til å være adskillig mer nervøs uka etter finalen, da skal han nemlig holde tale for sin kone foran en forsamling på 50 mennesker.
Tårer på direkten?
Problemet, forklarer hedmarkingen, er nemlig at han blir så fort rørt. Dette frykter han kan bli et problem også under Eurovision-finalen.
- Jeg er så forferdelig lettrørt, så det blir tungt å holde seg når Didrik inntar scenen. Det kommer jeg nok ikke til å slite like mye med når de østeuropeiske landene opptrer, smiler den ferske kommentatoren.