Hopp til innhold

Klager på «gratis» SMS-moro

Forbrukerombudet får klager fra mange som har bestilt SMS-tjenester uten å vite at de ble knyttet til et abonnement. Slik kan du unngå det samme.

 

sms
Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

 

Hvis du bestiller ringelyder, bilder eller spill til mobilen betaler du ofte ikke for den ene tjenesten. Du blir i mange tilfeller automatisk abonnent på rådyre tjenester.

Forbrukerombudet har hittil i år mottatt hele 300 klager fra folk som føler seg lurt av mobile innholdsleverandører.

Lurt å vite:

Samferdselsdepartementet håper at en klageordning for SMS-tjenester skal være på plass i løpet av 2008. Imens er det lurt å ta noen forholdsregler:

Abonnement: I mange SMS-er fra innholdsleverandørene må du skrolle helt ned for å få opplysninger om at du automatisk er blitt abonnent og at du selv må melde deg ut ved hjelp av en stoppkode.

Stoppkode: Når du har sendt stoppkoden skal du få en kvitterings-sms om at tjenesten er stoppet. Flere som har kontaktet FBI sier at stoppmeldingene ikke ble registrert og at det tok tid å komme seg ut av medlemsskapet. Hvis du ikke mottar en kvitterings-SMS, send stoppkoden på nytt eller kontakt kundeservice.

Kundeservice: Alle innholdsleverandører plikter å ha en kundeservice. Sjekk at de oppgir en mailadresse eller et telefonnummer før du bestiller noe.

Klage: Hvis du føler deg snytt er det lurt å sende en klage både til Forbrukerombudet og til teleoperatøren din. I grove tilfeller som minner om svindel, der du for eksempel aldri har bestilt tjenesten selv, kan teleoperatøren hjelpe deg overfor den aktuelle innholdsleverandøren.

Kontaktinfo til innholdsleverandører:

Her er en kontaktliste til mange innholdsleverandør, med en oversikt over hvilke kortnummer de disponerer:  Innholdsleverandører

Forbrukerombudet tar opp kampen

I sommer undersøkte Forbrukerombudet markedsføringen av mobile innholdstjenester blant 40 leverandører. Les mer om de nedslående resultatetene hos Forbrukerombudet .

Forbrukerombudet jobber kontinuerlig med å rydde opp blant de mobile innholdsleverandørene, som ofte er internasjonale aktører.

Her er noen av dem som er blitt tatt for misvisende markedsføring:

http://no.Funmobile.com med base i Hong Kong, norske M-Quest med nettstedene www.alle.no og www.vi.no, samt det nederlandske selskapet Blinck som har nettstedene www.gratis-ringetoner.net og www.celldorado.com.

Blinck leverer tjenestene sine gjennom kortnummer 2098 som tilhører det sveitsiske firmaet Echovox. I tillegg mottar Forbrukerombudet mange klager på svenske Netsize AB som leverer tjenester for www.wixawin.com, www.jamba.no og www.glomobi.com.

TV og radio

Kikertvannet er en vegansk eggehvite som kan brukes i desserter

Sjekk hva du kan lage istedenfor

Datingappene selger deg drømmen om kjærlighet. Men de tjener penger på at forblir singel og ensom.