Skjult produktplassering er den nye trenden i reklameverden, og det dukker opp der du minst venter det. I filmbransjen har de hatt det lenge, i TV i USA også, men nå kommer fenomenet også til Europa, i langt større grad enn før.
Bakgrunnen er at vi har det digitale bakkenettet like om hjørnet. Når det kommer åpner det seg muligheter for å velge vekk reklamen mens du ser fjernsyn. Dermed vil sterke krefter i reklamebransjen og i TV ha reklamen inn i programmene, som produktplassering.
– Når folk ser vanlig reklame, så vet de at det er påvirkning, og da er de i utgangspunktet litt skeptiske Men når de ser produkter i bruk i en tv-film er det mer troverdig., noe folk gjerne tolker dithen at det er mer ekthet rundt produktet, sier Dag Inge Fjeld, rådgiver i Sosioraster.
James Bond og Sopranos
Biler er de vanligste produktet som får skjermplassering mot penger. At James Bond kjører Aston Martin er ikke tilfeldig, og bilprodusenten må betale godt for å bli vist fram som den verdenskjente spionens leketøy.
Men også i tv-serier som Sopranos, har bilprodusenter fått seg en verdifull plassering; da selveste Tony Soprano skal blidgjøre kona med en Porsche, er det ikke måte på i hvilke ordlag bilen blir skrytt opp i skyene, og det i opptil flere scener.
– Sopranos-eksemplet er sannsynligvis produktplassering, og særlig fordi dialogen dreier seg om produktet, sier Fjeld.
Også i norsk film
Men det er ikke bare i USA vi finner produktplassering. I den norske barnefilmen «Venner for Livet» fra 2005, har en mobiltelefon en sentral rolle.
– Når vi hadde manus ferdig, så vi at mobilen ble ekstremt eksponert. Derfor kontaktet vi en rekke mobilfirmaer for å se om vi kunne få til en avtale, sier Aage Aaberge, filmavdelingssjef i Nordisk Film.
Nordisk film fikk gratis telefoner og 25 000 kroner for å vise Siemens-telefoner i «Venner for Livet»og andre filmer og serier.
– Vi endte opp med å ikke ta ut disse pengene. Vi syntes ikke det var verdt det, sier Aaberge.
Flere eksempler:
-
Foto: UIP - Fritt Vilt: De kule ungdommene ser bra ut i sine klær fra Norrøna før de må bøte med livet i fjellheimen i denne norske skrekkfilmen som hadde premiére i fjor.
- Mad Max: Mange av motorsyklene som ble brukt i denne filmen, som var gjennombruddet til Mel Gibson, var visstnok sponset av Kawasaki.
-
Foto: Fox film - I, Robot: Will Smith, som har hovedrollen i denne filmen, kjører til stadighet rundt i en Audi RSQ.