Sakte-TV på NRK

«Sakte-TV» gir oss en helt spesiell opplevelse; nemlig følelsen av å være til stede i ekte tid og rom. Enten arenaen er om bord på et tog eller en båt - eller i et lokale der strikkepinner klirrer et helt døgn, lar både norske og utenlandske seere seg begeistre. Kanskje en motreaksjon på vårt stressende dagligliv? For English version.

Created by InfoDispatcher

Ideen til sakte-TV oppstod over lunsjbordet hos NRK Hordaland en dag i 2009, året da Bergensbanen feiret sitt hundreårsjubileum.

– Vi lagde et par vanlige dokumentarer, men hadde mye arkivmateriale til overs, sier Rune Møklebust, programsjef i NRK Hordaland.

– Så falt en kommentar fra en kollega i lunsjen: «Hva om vi filmer hele turen, så sender vi alt sammen, som en ramme for å fortelle arkivhistorier fra Bergensbanen? Blir det signalfeil, blir programmet lenger…»

Slik ble fenomenet født, og etter «Bergensbanen – minutt for minutt» har det kommet en rekke andre titler. Fellesnevneren er at en reise, som den med Hurtigruten, eller en temakveld, som «Nasjonal strikkekveld», filmes i sin helhet og sendes uklippet på tv.

TV-seere har trykket fenomenet til sitt bryst, så hardt at nyordet «sakte-TV» etter hvert har blitt en naturlig del av vårt vokabular. Så ble også «sakte-TV» kåret til årets nyord av Språkrådet i 2013.

Program for program

2009: Bergensbanen - minutt for minutt

Klipp til Sakte-TV-saken på nrk.no/presse

En reise med tog fra Bergen til Oslo. Sending i 7 timer og 16 minutter på NRK2 29. november fra kl 07.55. Rundt 1,2 millioner nordmenn var innom sendingen. Markedsandel på 15 %.

2010: Flåmsbana - minutt for minutt

En spektakulær togreise fra Myrdal stasjon på Bergensbanen og ned til Flåm ved Sognefjorden. Sending på NRK1 i 58 minutter 5. september kl 08.05. Rundt 500 000 seere fulgte hele reisen. Markedsandel på 40 %.

2011: Hurtigruten - minutt for minutt

Klipp til Sakte-TV-saken på nrk.no/presse

En reise langs norskekysten fra Bergen til Kirkenes. Direktesending på NRK2 fra torsdag 16. juni til onsdag 22. juni, i alt 134 timer, 42 minutter og 45 sekunder. 3.2 millioner var innom sendingen. NRK2 var den mest sette kanalen i løpet av sendingen. Markedsandel på 36 %.

2012: Lakseelva – minutt for minutt

24timer direktesending på NRK1/NRK2 fra Gaula i Sør-Trøndelag. Dette foregikk på åpningsdagen for lakefiskesesongen, torsdag 31. mai til fredag 1. juni. 40 minutters oppvarming på NRK1, etterfulgt av 18 timers laksefiske minutt for minutt på NRK2, så tre timers vanlig sending på NRK1. Rundt 1.6 millioner var innom sendingen. Markedsandel på 10 prosent.

2012: Telemarkskanalen - minutt for minutt

Telemarkskanalen minutt for minutt

Telemarkskanalen minutt for minutt.

12 timers båttur på kanalen søndag 26. august kl 09.50 direkte på NRK2. 1.3 millioner nordmenn var innom sendingen. Markedsandel på 29 prosent.

2012: Nordlandsbanen – minutt for minutt

Nordlandsbanen minutt for minutt

Nordlandsbanen minutt for minutt.

Foto: Sindre Skrede / NRK

En reise med Nordlandsbanen fra Trondheim til Bodø. Sending på NRK2 i 9 timer og 50 minutter fra kl 16.00 29. desember. Rundt 1.2 millioner var innom sendingen. Markedsandel på 13 prosent.

2013: Nasjonal vedkveld

I 12 timer gjorde veden seg varm på NRK2 fra kl 08.05 fredag 15. november til kl 08.00 lørdag 16. november. Rundt 1 million nordmenn var innom direktesendingen. Markedsandel på 9 prosent.

2013: Sommeråpent minutt for minutt

Sommerbåten

Sommeråpent minutt for minutt. Her på vei mot Halden.

Foto: Vigdis Eliassen / NRK

Et kystcruise med underholdning fra Oslo til Kirkenes og tilbake. Direktesending på NRK1 fra lørdag 22. juni til søndag 10. august, i alt ca 379 timer. Det mest sette Sommeråpent noensinne.

2013: Nasjonal strikkekveld

National Knitting Night/Nasjonal strikkekveld

Nasjonal strikkekveld.

Foto: -ukjent fotograf- / NRK

Direktesending fra Trikotasjemuseet I Salhus , med strikking som eneste tema. Startet på NRK2 kl 08.05 fredag 1. november, slutt kl 09.20 lørdag 2. november. 1 million var innom sendingen. Markedsandel på 15 prosent

2014: 200 år på 200 minutter

Direktesending fra Kvarteret i Bergen. Den aldri hvilende professor, kommentator, demokratiforsker og statsviter Frank Aarebrot stuntet Norges historie de siste to hundre år. 700 000 var innom direktesendingen som gikk fra kl 20.05 til kl 23.30 28. februar. Markedsandel 15 prosent.

2014: 1814 på 24 timar

1814 in 24 hours

Programlederne for '1814 på 24 timer', Rebecca Strand og Torkild Jemterud.

Rundt femti av de fremste forskerne i landet foreleste i ett døgn i strekk fra Rikssalen i Eidsvollsbygningen. Maratonsendingen startet på NRK2 kl 18 fredag 9. mai, ferdig lørdag 10. mai kl 18.00. 699 000 var innom sendingen. Markedsandelen var på 6 prosent.

2014: Piip-show

Bardisk Piip-show

Piip-show.

Piip-show begynte som en nettsatsing der hele verden kunne følge aktiviteten til fuglene som besøkte den lille kaffebaren som var rigget til for anledningen. 25. mai fra kl 06.00 til 20.00 kunne også NRK2s seere følge det fascinerende fuglelivet. 243 000 seere var innom NRK2 i løpet av sendingen.

2014: Salmeboka fra perm til perm

Salmeboka minutt for minutt - Programledere Camilla Tjønn Thingvoll og Odd Rune Wolden

Salmeboka minutt for minutt.

Foto: Erlend Laanke Solbu / NRK

Den første helgen i advent sendte NRK tidenes kor-maraton i Norge. Alle de 899 salmene i den nye salmeboka ble sunget fra perm til perm, minutt for minutt. Kor fra hele landet var invitert til å være med. Det ble 60 timer direktesendt tv fra Vår Frue kirke i Trondheim og fra andre steder i landet.

Fredag 28. november – søndag 30. november

2015: Krig på 200 minutter

Direktesending fra Kvarteret i Bergen 9. april på NRK2 fra kl 20.55 til kl 00.30. Professor Frank Aarebrot bød på en ny historiekveld, denne gangen var temaet krig. Sendingen gikk på 75-årsdagen for krigsutbruddet i Norge. 238 000 så hele sendingen som hadde en markedsandel på 21,4 prosent.

Se Krig på 200 minutter her

2015: Sommeråpent

Et kystcruise med underholdning fra Vadsø til Oslo. Startet søndag 21. juni, og holdt på i åtte uker, til 15. august. Minutt for minutt på dagtid, og drama og underholdning om kvelden. Den mest sette av Sommeråpent-sesongene.

Se et utvalg her.

2016: Saltstraumen minutt for minutt

Salstraumen minutt for minutt

Det er eventyrlig vakkert i Saltstraumen.

Foto: Vebjørn Karlsen / NRk

12 timer fra verdens sterkeste tidevannstrøm. Se den fantastiske naturen og livet i og ved fenomenet Saltstraumen. Enorme mengder med vann; 375 kubikkmeter, som presser seg inn gjennom det trange og grunne sundet. Opplev en hel tidevannssyklus – direkte! 12 kameraer filmer den vakre reisen. Lørdag 7. mai fra 12.00 til 24.00 på NRK2

Se Saltstraumen minutt for minutt her.

Slik lager vi Saltstraumen minutt for minutt

2016: Fuglefjellet minutt for minutt

Live fra fuglefjellet Hornøya utenfor Vardø, helt nord i Norge. Her kunne publikum følge med på de forskjellige sjøfuglenes liv ved hjelp av 17 kameraer - fra eggene ble lagt i begynnelsen av juni til de første ungene begynte å forlate redet.

14.juni til 9.juli. Daglige 2 timers direktesendinger på NRK2, ukentlig oppdatering på NRK1, og 24/7 på nett der publikum kunne velge kamera selv. 3 år med video streamet til sammen på nett, 1,7 millioner seere innom TV-sendingene.

Se Fuglefjellet minutt for minutt her.

2016: Hele Norge bygger - minutt for minutt

FlippKlipp Studio

Joachim 'Noobwork' Haraldsen, Henrik 'Huginn' Hildre og Niklas Baarli ledet sendingen.

Foto: Erlend Lånke Solbu og Hans Otto Bordvik/NRK

I 12 timer arrangerte NRK Super et gigantisk byggeprosjekt. I en direktesending bygget 720 barn og voksne fra hele landet Norge i dataspillet Minecraft. Alle fylker var representert og til sammen ble 3 688 246 blokker plassert for hånd, 1 381 925 blokker ødelagt for hånd og 103,8 km reist med kameraet i den virtuelle verdenen.

Sendt direkte, lørdag 25. Juni fra 12.00 til 24.00 på NRK3/Super. Også streamet og som VOD på Youtube. Totalt 516 000 var innom TV-sendingen, stor økning i andel i målgruppen 12-20 (Fra 2 prosent til 14). 142 000 i alderen 18-50 år med barn i husstanden var innom lineær-sendingen på TV.

Se Hele Norge bygger - minutt for minutt her.

2016: Skibladners seilas minutt for minutt

Skibladner møtt av flere tusen på Lillehammer, minutt for minutt

Skibladner ligger til kai på Lillehammer.

Foto: Luftfoto / NRK

En langsom reise med Skibladner, Mjøsas hvite svane og verdens eldste hjuldamper i fast rute. Skovler, damp, historisk sus, vakkert landskap og hyggelige mennesker.5 dagers seilas på Mjøsa fra brygge til brygge på dagtid med Sommeråpent om kvelden. Fra tirsdag 12.juli til lørdag 16.juli – direkte på NRK1.

Se Skibladners seilas minutt for minutt her.

2017: Reinflytting minutt for minutt

Vi følger Sara-familiens reinflokk når de skal flyttes fra vinter- til sommerbeitet, over vidda og ut til kysten. Sendingen starter 21. april kl 19.55 og avsluttes om ettermiddagen torsdag 27. april.

Les mer her

2017: Sommertoget

I 8 uker har vi reist rundt i eget tog. Vi har kjørt minutt for minutt gjennom 17 fylker, 118 kommuner og stoppet på 172 stasjoner. Vi har sendt Sommeråpent og Reiseradio fra 40 stasjoner. NRK Super, Arkiv & Research og Marked er andre avdelinger som var med på det rullende mediehuset. 175 timer direkte fjernsyn og 80 timer radio sendt underveis. Sommertoget og Sommeråpent har nådd ut til over 3,8 millioner mennesker (12 år+) i løpet av sommeren. I snitt har befolkningen 12+ sett 8 timer totalt på Sommeråpent, Sommertoget, Minutt for minutt og På vei til..

2018: Monsen Minutt for minutt

I fire uker fikk vi følge Lars Monsen sammen med turkamerater og frivillige hjelpere på tur til fots i den norske fjellheimen. Alt ble sendt direkte og minutt for minutt, og totalt ble det sendt 100 timer fjernsyn fra en turgåers perspektiv i spektakulære omgivelser. «Monsen Minutt for minutt» ble sendt fra Hardangervidda, Jotunheimen, Vesterålen og Indre Troms. Fra samme plasser ble det også sendt «Sommeråpent» på kveldstid. «Monsen Minutt for minutt», «På vei til» og «Sommeråpent» har blitt sett av total 3 millioner, og de så i snitt 76 minutter hver.

Se :

2020: Svalbard minutt for minutt

NRK markerte 100-årsjubileet for Svalbardtraktaten med den lengste sakte-TV-sendingen så langt. I løpet av ni døgn fikk seerne være med på en rundtur rundt Svalbard hvor mektige naturopplevelser nærmest stod i kø.

Les mer Svalbard minutt for minutt

Se: Svalbard minutt for minutt

Stor interesse i utlandet

Sakte-TV har fått mye oppmerksomhet også internasjonalt. Hittil har seere i flere nordiske land kunnet følge Bergensbanen, Flåmsbana og Nordlandsbanen. De har også fått se versjoner av Hurtigruten og Telemarkskanalen.

En times-versjon av Hurtigruten er blitt vist på amerikansk TV.

Konseptet selges som format av den engelske distribusjonskanalen DRG. Opsjon er solgt til USA.

Noen av oppslagene i utenlandsk media: