Hopp til innhold

Flest tilskuere - størst nedgang

Fredrikstad Fotballklubb topper publikumstabellen i 1. divisjon. Men har mistet flest tilskuere.

FFK Fans

Fredrikstad Fotballklubb topper publikumstabellen i 1. divisjon. Men har mistet flest tilskuere.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

FFK har sammen med Stabæk størst nedgang i 1. divisjon. Begge disse lagene spilte i eliteserien i fjor og har tross i sitt publikumsfall bidratt til å øke snittet i 1. divisjon.
Klubbene som rykket opp til 1. divisjon 2013 er satt til 0 i prosentøkning fra i fjor.

For 2. året på rad er det en økning i tilskuerantallet i 1. divisjon. 350.511 har i 2013 sesongen sett på en kamp i 1. divisjon mot 329.257 i 2012. Dette er en oppgang på 6,46%.

Publikumsvinneren er Hødd, som kan notere seg med en imponerende oppgang på 43,92 sammenlignet med 2012-sesongen. I snitt har det vært 1577 tilskuere per kamp på Høddvoll. Det skriver Norsk Toppfotball i en pressemelding.

FFK topper publikumstabellen foran Bodø Glimt, Sandefjord og Stabæk - som alle har mer enn 2.000 i snitt. Hele tabellen er som følger:

Fredrikstad - 4 245
Bodø/Glimt - 2 734
Sandefjord - 2 442
Stabæk - 2 342
HamKam - 1 922
Hødd - 1 577
Bryne - 1 571
Kristiansund - 1 531
Kongsvinger - 1 043
Mjøndalen - 960
Ranheim - 641
Strømmen - 573
Elverum - 564
Ull/Kisa - 532
Vard - 445
Follo - 402

Les også: – Vi har ingen plan b

Les også: FFK fortsatt i gul sone

I Fredrikstad Fotballklubb er de veldig fornøyde med publikumstallene.

– 4200 tilskuere i snitt er veldig bra med tanke på at vi blir nummer ti i 1. divisjon. Her er vi vant til å ha mange tilskuere på tribunen, men vil nok komme til å legge nøkterne budsjetter med hensyn til publikum i 2014, sier Geir Bakken, daglig leder i Fredrikstad Fotballklubb.

Nå handler alt om å beholde de tilskuerne som har vært trofaste i år, og lokke medgangssupporterne tilbake til stadion.

– Da handler det om mange ting. Det ene er å gjøre det bedre sportslig. I tillegg er det å fortsette prosessen som klubben er i gang med, der vi bygger " nye FFK". det betyr å styrke troverdigheten, bygge omdømme, være ryddige og etterettelige i alt vi gjør. Så handler mye om å bedre de sportslige resultatene. Vi vet at fotballinteressen i Fredrikstad er stor, og har tro på at flere kommer tilbake på tribunene, fortsetter Bakken.

Les også: FFK litt lengre unna bunnen

I går spilte FFK sin siste hjemmekamp, og delte i forkant av kampen ut om lag 600 gratisbilletter. Bakken tror likevel at selv om klubben gjennomfører slike "stunts" for å trekke til seg flere tilskuere, så handler veldig mye om det sportslige.

– Den enkleste veien til å få flere på tribunen er å bedre de sportslige resultatene. Nå er det fullt fokus på 2014, og vi jobber med å bedre arrangementet rundt kampene bedre, og vi har noen spennende prosjekter rundt sesongkortsalget som starter neste uke på gang. Dessuten så vil vi komme til å redusere noen av prisene, sier han.

– Det er klart at tilskuertallene er uhyre viktig for oss økonomisk. Det handler om å skape entusiasme, stemning, og det handler om kioskomsetning. Nå gleder vi oss til neste sesong, avslutter Bakken.

Flere nyheter fra NRK Østfold

Grunnstøting Svinesund, skipet avbildet med kaptein.

Kaptein om grunnstøtingen: – Vi så ingenting

Truck på kollisjonskurs med politiet

Vil ha 1 år og 4 måneders fengsel for villmannskjøring med teleskoptruck